Svart sand/grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas79
    • October 2007
    • 10

    Svart sand/grus

    Tjena!

    sitter och funderar/planerar på mitt nya sällskapskar. har fastnat lite granna för denna bakgrund!



    i karet hade ja tänkt ha div levandefödare men även ett stim med kanske pansarmalar och då bör jag väl ha sand ist för grus, men frågan är vilken grovlek på sand skall man ha då? vill ha svart sand för att matcha bakgrunden och för att tilltala tetrorna med mörkt bottenunderlag.

    kan jag ha denna sand 0,2-1,5 mm http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=564&page=1 ?

    eller grus som är 1-2 mm som denna


    eller detta grus som är polerat fast grövre 2-5 mm
    http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=3&page=3

    vore jätte tacksam för era tankar och tips, kritisera gärna om jag är ute på djupt vatten
    Senast redigerad av thomas79; 27 January 2008, 14:18.
    375l SA under planering & uppstart
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    jag har 0.2-1,5mm i ett kar, och det är riktigt snyggt, dock så ser man ju direkt sumts och övrig skit som kommer på botten.
    Tror inte det spelar någon roll vad du väljer, blir nog snyggt vilket som =)

    Men jag hade nog gått på en storlek grövre om jag hade fått välja igen, alltså 1-2mm.

    Kommentar

    • thomas79
      • October 2007
      • 10

      #3
      okej, känns också som jag skulle vilja haft grus ist för sand just med tanke på att slippa om det skulle bli synlig skit på botten materialet. Fast frågan är om inte pansarmalarna och eventuellt mal skulle hinna "städa" och hålla efter så det inte hinner bli smutsigt. Samt om man städar karet själv och suger rent botten med jämna mellanrum... Har dock ingen egen erfarenhet av detta utan allt är bara tankar och funderingar, rätta mig om jag har fel.

      Blanda sand och grus då, så det blir lite variation vad tror ni om det. Skulle det kunna fungera?

      Tack
      375l SA under planering & uppstart

      Kommentar

      • Whistler84
        • November 2007
        • 850

        #4
        Blandning är ingen bra idé. De finare kornen kommer silas ner till botten så de grövre ligger överst.

        Jag har ett kar med väldigt fin Råda-sand och ett med lite grövre Haga (tror det hette så). Haga-sanden blir lättare smutsig men är lättare att städa rent själv. Smutsen lägger sig ovanpå och det går snabbt att få bort den med en slamhävert. Råda-sanden är mörkare och det syns lättare när smuts kommer där, men min enda pansarmal (brochiis splendens) håller hela mitt 450L väldigt välstädat.

        Kommentar

        • thomas79
          • October 2007
          • 10

          #5
          Okej, jag förstår. Men skulle man kunna använda sig av grus då antingen 1-2 mm eller ett grövre på 2-5 mm som är polerat med tanke på pansarmalarna, har fått uppfattningen om att man bör använda sig av sand pga deras känsliga "spröt"

          Nån som använder sig av grus och har pansarmalar vad är eran erfarenhet, tar dom skada av ett grus som bottenskikt?

          Om din enda pansarmal Whistler84 håller ditt 450l kar rent så torde ja knappast få problem med mitt 200-250 liters med ett litet stimm, följer gärna anvisningen om att dom är stimmfiskar. nybörjare som jag är, läser och försöker lära och förstå...

          Tacksam för kritik och svar
          375l SA under planering & uppstart

          Kommentar

          • Hurdygurdy
            • February 2007
            • 37

            #6
            Jag gjorde nyss iordning ett ca 30-liters akvarie med fin svart sand i. Mina små pygme-corydoras uppskattar inte alls den sanden. De ligger hela tiden uppe på växternas blad. Jag vet inte vad det är för sand, men den är finkornig och väldigt "gnistrig". Jag måste alltså avråda från vass sand i kombination med Corydoras. Malarna får nu flytta till ett annat kar med Råda-sand i istället.

            Lasse
            Bifogade filer

            Kommentar

            • krizz
              • January 2008
              • 51

              #7
              Om du vill ha växter,så tänk på att inte ha för fint grus ,så att rötterna kan andas.

              Kommentar

              • Abergoner
                • December 2007
                • 86

                #8
                Jag använder biltemas blästersand i ett 80 liters kar och mina Corydoras älskar det, bökar runt och har sig Tjockleken ligger mellan 0,2-1mm har dock inte några växter i ännu pga att jag måste bli av med ett gäng huligan slöjstjärtar som följde med karet först.

                Kommentar

                • KE
                  • November 2004
                  • 356

                  #9
                  En liten sak om den bakgrunden bara så du vet om det. Hade den i mitt gamla 375liters. (som du kan se på min zoon) Den är inte böjd på det sättet som den bilden visar på pwss, alltså bakgrunden är "slät" och inte utformad för att kunna ha filter bakom i hörnet. För övrigt en snygg bakgrund
                  Zoonen
                  Akvarietorka för tillfället...

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Har engelsk sjösten av den grövre varianten och mina corydoras verkar trivas och må bra. De har gått där i mer än två år.
                    Har också tidigare haft corydoras i grövre sand utan problem.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    Arbetssätt...