Belysningsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Belysningsfråga

    Hej!
    Jag funderar på att montera så kallade "blacklight" lysrör - eller UV-Lysrör, ovanför mitt kavarium.

    Är det någon som vet om detta är skadligt för några arter av fiskar eller växter?
    Och vad för typ av lampor syftar man på när man pratar om "Fluorescerande lampor"?
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    OK..dissad för man e nybörjare eller?

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      Ursprungligen postat av Grodlund
      OK..dissad för man e nybörjare eller?
      eller så ställde du en fråga ingen hade ett svar på
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        jag har ett svar... det är inte skadligt för fiskarna, men alla små partiklar i vattnet kommer lysa upp och ge det en gröngrådassig färg, inte alls snyggt...

        med fluorescerande lampor menas att det ljus som själva lampan bildas fås att byta våglängd på ett eller annat sätt...
        blacklight är ett ljus med kortvågiga strålar på gränsen till uv, som lätt förvandlas när de reflekteras från ett material med hög reflektionsförmåga, exempelvis neon, och vita ytor...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det första jag undrar är varför du vill ha sådana lampor? Är det månljus du vill åt, så finns det bättre alternativ, som dioder eller blå ljusslangar.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            kommer nog inte att bli snyggt ...
            ok ja e "ravare" men blacklight hör inte hemma i ett akvarier samt ljuset påverkar synen på människor den bländar av vissa färger så gör väll samma med fiskar ... inge snällt
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Ja tänkte mest att de kan få vissa fiskar att "lysa" på ett ganska spännande sätt
              Lysröret har ja redan så om de ser dassigt ut så är det iaf ingen ekonomisk förlust.
              Ville bara veta om de va skadligt för fiskarna - de kanske också går och blir "ravare"

              Var å kikade på akvarium på Hornbach idag - de har rätt shyssta paket.
              Tank, akvariemöbel, ytterfilter, pump, värmare hela kittet. Shysst avbetalningsdeal också. Ska till Hercules Zoo på måndag å kika va de har å sen är de nog dags att börja fixa... Jag är jävligt pepp på dehär nu!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Strunta i blacklighten och kör på PowerGlo, AquaStar eller Aquarelle istället. Det är bättre.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #9
                  blacklighten är nog inte skadlig, men växter kommer inte överleva... det finns ju blåfärgade rör som har lite kraftigare ljus att använda, typ marineglo och blue moon... de fluorescerar inte men ger bra reflektion i det blåa spektrat vilket ger en lite "saltvattens-effekt"
                  även jag är en gammal rejvur... så jag har både uv-rör och kanon liggande...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    Allright - de får bli disco-kulan och rökmaskinen då

                    Kommentar

                    • Natalie-86
                      • November 2007
                      • 116

                      #11
                      Kul idé du hade, undrar om nån har tänkt på UV tidigare. Synd bara att det efter lite bollande inte var en sån bra idé.
                      http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Jag tror att de kan få neontetrorna att lysa som bara den.
                        Tanken är att de ska bli rätt coola effekter om man har släckt överallt men tänt UV lampan - åsså har man ganska tätt bevuxet... sen när tetrorna glider fram mellan bladen så lyser dom upp som små glödlampor....

                        Som sagt ja har redan röret så de e la bara å testa å hålla upp de framför akvariet sen så får vi se om mina teorier stämmer.

                        I annat fall e de la bara å hiva in röreet i garderoben igen så e de inge mer med det ;]

                        Kommentar

                        • pontulf
                          • November 2007
                          • 480

                          #13
                          Kom med rapport

                          Kommentar

                          Arbetssätt...