Bästa sättet att rengöra en 540 L BTN???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psm
    • April 2006
    • 55

    Bästa sättet att rengöra en 540 L BTN???

    Ska göra rent min Amazonas BTN bakrund.
    Har ett 540 liters akvarium.

    Kan man ha kvar fisk och bakrunden i akvariumet eller måste man montera bort den?

    Vad ska man anväda för att slita minst på både bakrund å rygg.

    Kan Protazin missfärga bakrunden??? Tycker den blev ful efter behandlingen...

    Mvh
    Mangus
    Senast redigerad av psm; 24 January 2008, 06:06.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ursprungligen postat av psm
    Ska göra rent min Amazonas BTN bakrund.
    Har ett 540 liters akvarium.

    Vad ska man anväda för att slita minst på både bakrund å rygg....

    Mvh
    Mangus
    Jag har hört om folk som använder högtryckstvätt. Börja då på långt avstånd och gå närmre och närmre, tills du ser att skräpet släpper, men inget annat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • annehult
      • January 2006
      • 149

      #3
      Jepp, tänkte bara dela med mig av ett test jag gjorde under julhelgen när jag startade om ett av mina kar. Det hade varit igång i två år och på bakgrunden (BTN Orinoco) hade det samlats en hel del alger.
      Borstade på EasyCarbo men en gammal tandborste när vattnet var tömt, sparade dock en liten yta för att lättare kunna jämföra. (Åtgång ca. 10 ml/180l kar)
      2-3 veckor senare var bakgrunden REN, alla alger dock kvar på den yta jag inte EasyCarbo:ade.

      Peter

      Kommentar

      • Härja
        • March 2007
        • 298

        #4
        vad är easycarbo å var får man tag på de?
        Jag har alger som sitter stenhårt som ett nytt lager färg på bakgrunden. funkar easycarbo på det?
        www.nittionio.com
        mina egna fotografier

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Vill da kvar fiskarna i akvariet så är det bara mekanisk rengöring som gäller dvs skrubba med en diskborste eller liknande.
          BTN-bakgrunderna suger i sig inte åt sig malakitgrönt och metylenblått och liknande som finns i mediciner, men däremot kan ju algerna på bakgrunden ta åt sig av färgen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • m5patrik
            • October 2007
            • 17

            #6
            Jag hade lite fula toffsalger på min bakgrund. Jag tog upp bakgrunden (sitter inte fast) och lät den stå torrt någon dag. Algerna dog när den var uppe i luften och dom försvann när jag stoppade ner den i karet igen efter nån dag.

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              I välsorterade djuraffärer.

              Ursprungligen postat av Härja
              vad är easycarbo å var får man tag på de?
              Jag har alger som sitter stenhårt som ett nytt lager färg på bakgrunden. funkar easycarbo på det?
              EasyCarbo är ett kol/växtnäringsmedel från EastLife.
              Finns i de flesta välsorterade affärer.
              Bor du nära Norrköping exempelvis så har "Norrköpings Akvarier" det hemma.

              Annars så kan du beställa från närmaste akvarieaffär via internet.


              m5patrik- Inte ens det funkar när man har fått bruna alger.
              Dessa sitter så hårt och inga algätare vill äta av dem.

              Med EasyCarbo behöver man inte torrlägga bakgrund/inredning utan droppar bara ner enligt dosering i karet med fisk o allt.
              Jag såg effekt redan efter 2dagar...då nästan alla brun alger försvunnit...
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Peter_A_F
                • January 2008
                • 64

                #8
                Ursprungligen postat av m5patrik
                Jag hade lite fula toffsalger på min bakgrund. Jag tog upp bakgrunden (sitter inte fast) och lät den stå torrt någon dag. Algerna dog när den var uppe i luften och dom försvann när jag stoppade ner den i karet igen efter nån dag.
                Hej, funderar på att köpa ett begagnat kar med BTN bakgrund som stått tomt några veckor...

                Med lite försiktig högtryck borde bakgrunden bli som ny då kanske?!
                - 720 liter med Malawi.
                Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                http://franssonfamily.se/akvarie/

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Hej, funderar på att köpa ett begagnat kar med BTN bakgrund som stått tomt några veckor...

                  Med lite försiktig högtryck borde bakgrunden bli som ny då kanske?!
                  Prova och se. BTN skryter om att deras färg är inkorporerad i plasten, så den inte kan släppa även om man kör med högtryck. Men jag har ingen erfarenhet av dom, tyvärr. Sedan så kan man ju alltid köra med diskborste istället.
                  Skriv gärna om hur det går...men var försiktig med högtrycket i början.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Har rengjort två BTN bakgrunder (en till mitt 160, en till ett 540) och fyra moduler med högtryck (110 bar) och det funkade fint som snus. Inte en skråma och de såg som nya ut efteråt. Normal försiktighet gäller förstås, dvs lägg bakgrunden ned så minskar du risken att den knäcks, och börja blåsa med munstycket en meter eller så från bakgrunden, och gå närmare tills du ser att algerna försvinner.

                    Det enda var att jag skrämde mig själv för under algerna fanns det utfällning av kalk, och det såg ut som om ytlagret på BTN'en försvunnit. När jag väl insett att det var kalk gick det lätt att ta bort med ättika & kalkbort.

                    Det har påpekats att detta alltså gäller Back To Nature bakgrunder, jag har inte testat bakgrunder av andra fabrikat och de kan ha mjukare plast.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      • January 2008
                      • 64

                      #11
                      OK, det låter som man kan prova lite försiktigt med högtryckstvättning... men nu sitter ju modulen fastsilikonad i karet... borde man ta loss den?

                      Får titta lite närmare på detta när jag fått hem akvariet... har inte köpt det ännu utan blir troligtvis lycklig ägare till mitt första riktiga akvarie imorgon eller senast onsdag!
                      - 720 liter med Malawi.
                      Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                      http://franssonfamily.se/akvarie/

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Grattis till ditt första ritkigta akvarie

                        Jag hade använt en borste och en scotch-brite för att ta bort alger och smuts. Brukar gå hyffsat.
                        Jobbigt att plocka ur det ju
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          • January 2008
                          • 64

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          OK, det låter som man kan prova lite försiktigt med högtryckstvättning... men nu sitter ju modulen fastsilikonad i karet... borde man ta loss den?

                          Får titta lite närmare på detta när jag fått hem akvariet... har inte köpt det ännu utan blir troligtvis lycklig ägare till mitt första riktiga akvarie imorgon eller senast onsdag!
                          Akvariet köpt, men det var mörkt och kallt samt att högtryckstvätten inte ville ge något tryck så det fick bli som det var... Den är ganska jämnfärgad men ser helt OK ut ändå. Blir lite att käka på för fiskarna också.

                          Så tyvärr kan jag inte ge någon rapport om hur det gick med högtryckstvättningen eftersom jag inte fick något tryck.
                          - 720 liter med Malawi.
                          Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
                          http://franssonfamily.se/akvarie/

                          Kommentar

                          • Olorin

                            #14
                            Jag kan ge en viss rapport om högtryckstvätt för nu har jag har mina algade BTN-moduler ute under högtryckstvätten. BTN modulrena höll, det gjorde dessvärre också en hel del av algerna med, svarta algerna åkte det mesta bort, men de vanliga gröna som typ bara färgar satt kvar. Nu vet jag inte hur mycket tryck den gamla tvätten levererade, men låt oss säga som så att halvbra tryck var inget problem.

                            Kommentar

                            • Pooh
                              • January 2008
                              • 7

                              #15
                              Jag tvättade också mitt BTN förra helgen efter ca 10 år utan tvätt. Det blev riktigt bra, inte riktigt som nytt, lite gröna alger kvar men MYCKET ljusare. Det klarade alltså tvätt med bra tryck från högtrycken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...