Alternativ till kokning som bakteriedödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #16
    Håller på att leta efter nåt bra snabbt sätt att döda sniglar och annat levande som håller till i ett ytterfilter.
    Har salt hemma och inget annat.
    Skulle det vara idé och koka allt inne i filtret typ all filtermedia, och sen låta det stå och gå ett dygn med 20% saltlösning ?
    Räcker det eller ska man köpa klorin eller köra din metod Kaj ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      1) Ang. att sterilisera rötter: det behövs inte, men om jag skulle få för mig att göra det skulle jag blöta roten ordentligt och sen köra den i mikron om den fick plats, eller i ugnen, eventuellt i ugnspåse, i en timme. 70 grader dödar allt som spelar roll. Att torka roten ordentligt dödar också i stort sett allt.

      2) Yttterfilter och snäckor... Där är återigen frågan "varför", följd av observationen att "de kommer tillbaks", men annars är det väl bara att torka filtermaterialet eller värma det eller köra det i klorin.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #18
        Filtret har stått igång i ett kar med black mollyodling och det har varit fullt med kanelbullesnäckor där i.
        Har haft 10 st anetoma helena sniglar i karet men dom har inte hunnit med att äta upp alla.

        Anledningen till att jag nu skulle ge mig på detta filtret är att jag ska köra det parallelt i mitt 720 en vecka och få upp lite nyttobakterier i det efter omstarten och där är snigelfritt nu och jag vill fortsätta ha det på de viset.
        Nu har jag iofs gjort så att jag kokat all inredning i eheim 2028 pro2 filtret och sen har det stått med varmt vatten flera timmar nu.
        Kört en timme med saltlösning 20% igenom alltihopa med ca 50 grader värme oxå och nu är allt rengjort och avsköljt igen och snart ska jag koppla igång det i mitt 720.
        Håller tummarna att inga snigelägg (kanelbullesniglar) har överlevt denna behandlingen.
        Skulle bli förtvivlad om där kom snäckor i karet
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...