Hej. Jag funderar på att inreda om ett akvarium ordentligt genom att flytta alla stenar, växter osv. Kan man göra det med fiskarna kvar i burken utan att de blir alltför stressade?
Inreda om, med fisken kvar.
Kollaps
X
-
fång upp alla fiskar och lägg dom i hinkar med akvarievatten. där klarar dom sig länge. hade mina där i 6 timmar inga problemDiskus
-
Mina malawis verkar mest tycka det är intressant när jag är nere i burken och rotar...de följer handen för att se om något smaskigt kommer upp när jag rumstrerar omkring.
Vanligtvis är det inga problem att möblera om med fisken kvar.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597Kommentar
-
Jag har möblerat om på båda sätten. Är det bara växter och stenar som ska flyttas så kan det ju funka bra med fiskarna kvar. När jag bytte grus plockade jag ur hela gänget. Då var det lätt, för då tömde jag ur hela akvariet och sparade vattnet i plastbackar, så fiskarna tog jag upp först när det bara var lite vatten kvar i botten.
Det kan ju vara rätt skönt att göra så om det är mycket som ska flyttas om eller fiskar som stressar halvt ihjäl sig. Mina briljanttetror fick vita prick efter en ommöblering och just dom hade nog hellre sluppit vara kvar när jag grävde runt.Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael
www.kvitter.n.nuKommentar
-
Enligt mig beror det lite på hur mycket "skit och gegga" du har i ditt bottenmaterial. Själv har jag riktigt mycket i mitt, så lyfter jag bara en enda växt så blir det väldigt skitigt i akvarievattnet och fiskarna gillar inte när denna skit grumlas upp. Mina kan stå och "kippa" om det råkar bli för grumligt, den geggan är ju inte bra för fisken. Men har du ganska ren botten går det nog bra./ EbbaKommentar
Kommentar