Vit Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kakan82
    • January 2008
    • 1

    Vit Sand

    Hur skulle det funka att ah vit sand i ett malawikar? Visst, det är ju inte naturligt för den sjön men jag tycker det ser schysst ut med vit sand. Det kommer ju att bli galet ljust i karet, skulle det skada eller stressa fiskarna.
    Dessuto har jag en fråga om BTN slimline, funkar den eller ser den bara ut som en tjockare bakgrundsplansch?
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Vitt grus är oftast krossad kalksten. Du får alltså vara beredd på en rejäl pH-höjning!

    Dessutom brukar vitt grus bli gult/brunt efter några veckor.

    Kommentar

    • Martin_Blomberg
      • January 2008
      • 256

      #3
      Jag hade vit krossad kalksten i mitt Malawikar (inköpt på byggmarknad för en billig peng). Funkade kanon i ca 2-3 veckor. Sen blev det vita grönt. Avhjälptes genom att slamsuga botten och vända upp och ner på krossen så att det gröna hamnade neråt. 2-3 veckor till och grönt igen, slamsug med påföljande vändningsaktion igen.

      Efter 6 månader tröttnade jag och bytte till engelsk sjösten.

      Skulle kanske funka nu när jag har ett gigantisk överdimensionerat ytterfilter som förhoppningsvis tar bort alggödningen...

      PS. Det var snyggt, så länge det varade.

      Kommentar

      • gasgustav
        • January 2008
        • 8

        #4
        faxe

        finns ju Faxegrus som är vit...den höjer dessutom PHvärdet vilket är bra för Malawi...men det blir VITT.....väldigt vitt...jag bytte :-)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vit sand är inte rent vit särskilt länge, du får alltid viss algväxt på den.

          I övrigt funkar det bara bra.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...