stenar från naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrik.andersson2@hotmail
    • December 2007
    • 17

    stenar från naturen?

    Hej. jag undrar bara om det finns risker med strand plockad sten, jag har sköljt och kokat dem 2 gånger nu. Jag vet inte vad det är för sten!?
    Finns det risk för att det blir oljig vattenyta då?
    Jag Var nämligen i lappland förra året och plockade skiffer från trappstegsforsen. När jag sedan använde dem i mitt 540l så blev ytan oljig, och fiskarna fick suddiga ögon! vad var problemet där?!
    jag plockade ut skiffern och allt blev vanligt igen, utsöndrar stenar något farligt eller det är bara skiffer?!
    Till detta vill jag tillägga att jag sköljde bara skifferna 3-4gånger innan jag la i dem. Det gick inte att koka, dem är nämligen 40cm breda * 50cm höga och 2-3cm tjocka!

    MVH
    Henrik
    Bloggen:
    http://henrikandersson2.blogg.se/
    Snart Amazonas 375l
    Snart Malawi 540l
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    En viss sorts skiffer är farlig för fiskarna, så kallad alunskiffer.

    I denna tråd ser du hur man ser skillnad. Här säger nån att oljeaktig skiffer kan förstöra vattnet. Om du söker i forumet, men väljer "avancerad sök" och sen väljer i i drop-down-menyn att endast söka i rubriker, och söker på skiffer, så kommer massor av bra trådar upp

    Generellt sätt går det bra att använda svensk sten. Man bör undvika stenar från ställen där de har sprängts loss för de kan då innehålla farliga ämnen från sprängningen.

    Det bästa att använda är granit, röd eller grå, för den påverkar inte vattnet nämvärt.

    Om du hittar stenar med mycket kalk i (ljusa stenar) så kan de påverka ph-värdet i akvariet, och höja det. Vissa fiskar (vissa ciklider) trivs med högt Ph, andra fiskar trivs inte med det, så det bör man vara medveten om.

    Vanliga gråbruna eller grå stenar borde inte vara någon fara. Mycket svarta stenar kan innehålla aluminium eller kolrester.

    Du gör rätt som sköljer stenarna noggrannt och skrubbar med särskild borste som ej använts till annat. Sen koka 2 ggr, sen skölja igen. Då kan du prova att ha dem i akvariet

    Hoppas det går bra.
    Senast redigerad av toccata; 16 January 2008, 13:41.
    / Ebba

    Kommentar

    • Martin_Blomberg
      • January 2008
      • 256

      #3
      Ursprungligen postat av henrik.andersson2@hotmail
      Hej. jag undrar bara om det finns risker med strand plockad sten, jag har sköljt och kokat dem 2 gånger nu. Jag vet inte vad det är för sten!?
      Finns det risk för att det blir oljig vattenyta då?
      Jag Var nämligen i lappland förra året och plockade skiffer från trappstegsforsen. När jag sedan använde dem i mitt 540l så blev ytan oljig, och fiskarna fick suddiga ögon! vad var problemet där?!
      jag plockade ut skiffern och allt blev vanligt igen, utsöndrar stenar något farligt eller det är bara skiffer?!
      Till detta vill jag tillägga att jag sköljde bara skifferna 3-4gånger innan jag la i dem. Det gick inte att koka, dem är nämligen 40cm breda * 50cm höga och 2-3cm tjocka!

      MVH
      Henrik
      Antagligen var det Alunskiffer som du råkade få tag i. Den är inte hälsosam. Innehåller olja (typ sån man destilerar bensin från) och uran (blåbetong görs av alunskiffer) samt en massa andra tungmetaller.

      Folk i Wilhelmina är inte speciellt glada över att alunskiffer kan tänkas brytas där:

      Kommentar

      • henrik.andersson2@hotmail
        • December 2007
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
        Antagligen var det Alunskiffer som du råkade få tag i. Den är inte hälsosam. Innehåller olja (typ sån man destilerar bensin från) och uran (blåbetong görs av alunskiffer) samt en massa andra tungmetaller.

        Folk i Wilhelmina är inte speciellt glada över att alunskiffer kan tänkas brytas där:
        http://www.vk.se/Article.jsp?article=96530

        Det var just där jag var i Vilhelmina och fiskade...
        sen var man tvungen att åka till den forsen för att hitta skiffer. då är det fel skiffer jag fick tag i alltså?!
        Bloggen:
        http://henrikandersson2.blogg.se/
        Snart Amazonas 375l
        Snart Malawi 540l

        Kommentar

        • Martin_Blomberg
          • January 2008
          • 256

          #5
          Ursprungligen postat av henrik.andersson2@hotmail
          Det var just där jag var i Vilhelmina och fiskade...
          sen var man tvungen att åka till den forsen för att hitta skiffer. då är det fel skiffer jag fick tag i alltså?!
          Utifrån din beskrivning av vad som hände med vattnet och dina fiskar + fakta i mitt tidigare inlägg skulle jag snarast slänga stenen.

          Kommentar

          Arbetssätt...