Kan mera finkornig sand förhindra grävskopan till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    Kan mera finkornig sand förhindra grävskopan till Malawi?

    Jag har idag rätt grovkornig engelsk sjösten på botten av mitt Malawikar. Har bara 2 malawisar i den, den ena är ca 8cm och måste ha varit en grävskopa i ett tidigare liv. Helt hopplöst att bygga stenformationer då allt undermineras. Den gräver ut ett stort hål enda ner till akvarieglaset.

    Undrar om mera finkornigt sand typ som blästersand skulle kunna förhindra den från att gräva ner sig till akvarieglaset? Typ att mera finkornigt sand skulle hinna rinna tillbaka snabbare än den klarar av att gräva ut?

    Andra förslag på vad som kan stoppa den från grävandet?
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Jag kan inget om malawi men med finare sand så blir det väl lättare att gräva.Kan man inte lägga något under stenarna(frigolit) och ha ett tunt lager med sand på eller grov engelsk sjösten och sand över.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Jo...fint sand rinner tillbax...dock så kan det vara störande för grävande fiskars gälar med för fin sand.
      Om du tycker att malawisen gräver mycket så skulle du nog tycka att cintrinellum gräver ofantligt...jag kör med engelsksjösten i ett kar med cintrinellum...o förra veckan flyttade de halva akvariet med grus till andra gavelsidan.
      Bytte ut sjöstenen mot finare rådagrus och vips så rinner det tillbax...tar en evighet för dem att gräva nu...
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Det är bara att gilla läget! det är en grävande fisk och ska också få möjlighet till detta beteendet genom att man har finkornig sand och ser till att ställa stenarna så att de inte kan undermineras och fisken kan få den över sig!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Den rinner inte tillbaka fortare än de gräver... *S*
          Stapla stenarna direkt på botten (frigolit), så gör det ingenting om de gräver till botten.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Körde blästersand och Malawi, djupt med blästersand. De grävde mer än sanden rann tillbaka, som sagt- det ingår i deras beteende. Men sanden rann tillbaka såpass att bottnen aldrig syntes.
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            • rent vatten
              • April 2005
              • 1061

              #7
              Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
              Jag har idag rätt grovkornig engelsk sjösten på botten av mitt Malawikar. Har bara 2 malawisar i den, den ena är ca 8cm och måste ha varit en grävskopa i ett tidigare liv. Helt hopplöst att bygga stenformationer då allt undermineras. Den gräver ut ett stort hål enda ner till akvarieglaset.

              Undrar om mera finkornigt sand typ som blästersand skulle kunna förhindra den från att gräva ner sig till akvarieglaset? Typ att mera finkornigt sand skulle hinna rinna tillbaka snabbare än den klarar av att gräva ut?

              Andra förslag på vad som kan stoppa den från grävandet?
              Byt fisk till en som inte tycker om att gräva .

              Kommentar

              • boris
                • September 2007
                • 25

                #8
                har malawi kar med sand från vettern och det är hopplöst för dom små liven gräver som tokar, är vell dax för byte snart ändå.
                jag skulle tro att det är bättre med grövre sand då dom inte får in lika mycket i munnen

                Kommentar

                • Martin_Blomberg
                  • January 2008
                  • 256

                  #9
                  Tittade lite på artbeskrivningen på Rödzebra (firren i mitt kar som gräver) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95.
                  2 frågor

                  1. Tittar man på bilderna av akvarier med Rödzebror i finns det ju tydligen folk som har klarat sig helt undan sandbottnar som liknar månlandskap med kratrar. T.ex denna:

                  Hur har de klarat detta? När jag försökte plantera Vallisneria i mitt kar låg alla växterna och flöt efter ett tag (uppgrävda av Rödzebran).

                  2. I artbeskrivningen står det att de lever i klippbiotop. Klippbiotop låter som att sand inte finns där? Hur kan de då ha ett grävbehov?

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Lägg lite vanlig sten runt om dina växter.
                    Själv lägger jag lava sten runt.
                    Sant...men du kanske har alger i sanden o då leter de ju föda där.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      Om du inte vill att fiskarna ska göra så att begen rasar så kan du ju bygga upp stenarna från botten´men inte direkt på bottenglaset utan lägg först frigolite eller liknande då kan de gräva som galningar utan att något rasar
                      Det funkar för mig iafall

                      Hejhej

                      Kommentar

                      • Martin_Blomberg
                        • January 2008
                        • 256

                        #12
                        Vad tror ni om att jag lägger mera grovkornig sjösten i botten?
                        Typ 64-120mm av denna typ:

                        Denna sten måste väl ändå vara tillräcklig stor för att inte RödZebran skall kunna flytta om stenarna?

                        Kommentar

                        • surinam
                          • September 2007
                          • 673

                          #13
                          man får helt enkelt flytta tillbaka sanden när man gör vattenbyte, eller gilla läget som någon här skrev. Gillar du inte att de gräver, byt fisk
                          1 st malkar
                          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...