540l Några idéer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrik.andersson2@hotmail
    • December 2007
    • 17

    540l Några idéer?

    Några förslag?
    Jag har precis rivit ut allt ur mitt 540l akvarium och ska nu starta om det!
    (se blogg nedan i signaturen)
    Några förslag på Fisk och inredning.
    Jag fundrar på att ha malawi ciklider i det pga att jag har amazonas i det andra på 375l.
    Jag vill inte ha för aggresiva pga att jag vill ha ett stimm kardinal eller neontetra om det fungerar med ph? Och då vill jag inte att dem ska bli uppätna!

    Några tips?!

    MVH
    H
    Bloggen:
    http://henrikandersson2.blogg.se/
    Snart Amazonas 375l
    Snart Malawi 540l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kanske skall man först fundera över vilken typ av fiskar du vill ha och utefter detta börja fundera lite över lämplig inredning till dessa.
    I så fall har du lagt in frågan i fel kategori eftersom denna kategori berör inredning och fiskar är inte inredning

    Men man kan ju också göra tvärtom - dvs bestäm inredning först (då är detta rätt kategori) och välj sedan fiskar utifrån det (men den diskussionen hör hemma i en annan kategori).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Både kardinaltetror och neontetror blir nog uppätna av vilken malawi som helst, tyvärr. Och de trivs inte i samma pH-värden eller biotop heller, så det funkar inte.

      Men om du fortfarande vill ha malawis, så rackarns välkommen till malawi-träsket. Du kommer inte att ångra dig!

      Malawis trivs med högt pH, hårt vatten och bra fart på vattnet. Växter i form av Vallisneria och Anubias fungerar också bra (även om Vallisnerian ofta blir lite tuggad på, som sallad till maten, ungefär ) .
      Man skall också ha gott om gömställen i form av stenrösen. Bottnen kan gärna vara någon form av fin sand - många malawis gillar att gå och sila den.

      Färgerna på sten och sand är upp till dej själv. Gula Goldens mot svarta stenar och mörk sand är enormt snyggt, om jag får säga det själv. :P
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4

        Där är en bild på mitt 240 malawi Om du vill ha lite inspiration asså:P

        Välkommnar också dig till malawi träsket


        Axel

        Kommentar

        Arbetssätt...