Bakgrund på utsidan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Bakgrund på utsidan.

    Om man har en bakgrund som sitter på utsidan av karet, försvinner den där speglingseffekten då (som gör att fiskarna försöker ha ihjäl sina spegelbilder)? Eller måste man ha en på insidan?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Muntrik
    • January 2008
    • 34

    #2
    hej

    Om man har en bakgrundsplansch och sen klistrar (allternativt oljar) upp den på rutan då försvinner speglingen helt. Men även i fall man inte klistrar tar de bort effekten. Men de blir inte lika bra utseendemässigt.

    Kram Kram Maria

    Kommentar

    • ponniehesten
      • March 2007
      • 35

      #3
      Hur går man till väga för att "olja" upp den på akvariet? =)
      240l Malawi

      56l Yngelkar

      Kommentar

      • kragg_hack
        • December 2004
        • 58

        #4
        Så här gjorde jag och det funkade bra (var ensam):
        1. Ta lite vanlig matolja på papper och stryk på planschen över hela.
        2. Sen kommer det kluriga, att sätta upp det på baksidan. Enklast är att börja i undre hörnet på ena sidan och fortsätta uppåt och åt sidan. Det viktiga är att få ut luftbubblorna. Jag använda en isskrapa för att få ut all luft.
        3. Har du ramakvarium så är det enklast att klippa till planschen så den bara är över glaset. Man brukar få klippa bort en bit för att det ska bli bra.
        4. När all luft är borta (man ser luftbubblor tydligt då planschen blir mörkare där) så sitter den bra, oljan ser till att den sitter fast. Skulle du bli missnöjd är det ändå lätt att ta bort.

        Detta tar inte alltför mycket tid, men blir ändå snyggt. Små luftbubblor som kan vara kvar kan lätt döljas med rötter eller växter. Jag gjorde detta när akvariet stog på plats och var vattenfyllt, men jag har ca 7 cm - 1 dm till väggen. Har du inte fyllt det än kan du ju göra det lätt för dig och sätta på planschen innan du sätter akvariet på plats. Kom ihåg att vara försiktig så att ingen olja kommer på tapeterna, är inte lätt att ta bort.

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Kan inte oljan bli gammal och börja stinka då?
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Men du har väl ingen spegling innifrån ett kar med vatten?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Jo? Ska jag vara ärlig så har jag inte provat att stoppa ner huvudet i vattnet för att se om jag ser min spegelbild, men om jag ser fiskens spegelbild, kan inte den göra det då?
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är bara för du ser i ett glas i 90 graders vinkel i karet. Ser du ut från ett kar med vatten är det ungefär likadant som om du tittar genom en vanlig ruta.
                Hur skulle fiskarna annars kunna se när du kommer mot karet och de kommer fram och tigger mat?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • kragg_hack
                  • December 2004
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Kan inte oljan bli gammal och börja stinka då?
                  Har haft det så i nästan ett år och än har det inte börjat lukta.

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det är bara för du ser i ett glas i 90 graders vinkel i karet. Ser du ut från ett kar med vatten är det ungefär likadant som om du tittar genom en vanlig ruta.
                    Hur skulle fiskarna annars kunna se när du kommer mot karet och de kommer fram och tigger mat?
                    Men när jag tittar genom en vanlig ruta kan jag se min spegelbild.. Fast jag kan ju också se det som är utanför. Det beror ju lite på ljuset antar jag.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Sen fungerar det alldeles utmärkt med vanligt vatten och ett par droppar diskmedel, förutsätter att det inte är veck eller liknande på bakgrunden, se till att pressa ur all luft bara.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Natalie-86
                        • November 2007
                        • 116

                        #12
                        Det beror på vilken vinkel du tittar ner i vattnet med, vatten har ett annat brytningsindex en glas och luft.
                        http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...