Bakgrundsval för den sparsamma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EllaBellan
    • January 2008
    • 23

    Bakgrundsval för den sparsamma

    Jag har länge funderat på att byta ut den fula fotobakgrunden i mitt akvarium mot en snygg och verklighetstrogen tredimensionell bakgrund. Mitt problem, som jag inte tror att jag är ensam om, är att BTN-bakgrundernas prislapp är orimlig för min del. Dessutom kan jag inte påstå att jag är överdrivet händig så ultraavancerade frigolitprojekt är nog inte min grej. Mindre justeringar bör jag klara. Skulle ni vilja hjälpa mig att komma fram till en lösning som är snygg och prisvärd?

    Personligen har jag följande prioriteringar:

    *Det hade varit kul att kunna dölja pump och doppvärmare

    *Akvariet är relativt litet (ca 100 liter) och därför vill jag inte bli av med för mycket utrymme i akvariet

    *Designmässigt är trädrötter snyggast

    *Eftersom jag inte räknar med att kunna ha fiskarna i akvariet när jag gör jobbet så får det gärna vara snabbt arbete

    Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köp en lite större rot som kan dölja det mesta av tekniken som du sätter inne i karet. Nog det snabbaste och billigaste du kan göra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • EllaBellan
      • January 2008
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Köp en lite större rot som kan dölja det mesta av tekniken som du sätter inne i karet. Nog det snabbaste och billigaste du kan göra.

      Förvisso sant, men det enda problem jag egentligen löser då är att pump och doppvärmare täcks. Jag får fortfarande ha kvar fotobakgrunden alternativt behöva se väggen bakom akvariet. Din rotlösning tillsammans med någon prisvärd tredimensionell bakgrund, kanske??

      Jag har hittat en del lite plattare bakgrunder för en 300-400 kronor. Jag är bara rädd för att de inte kommer att se verklighetstrogna ut. Någon som prövat på någon av dessa? Bilder?
      Senast redigerad av EllaBellan; 06 January 2008, 19:50. Anledning: stavfel - rädd

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #4
        Har du kollat på BTN Slimline? Det ska nog inte kosta mkt att ha en sån bakgrund till ditt akvarium och om du känner för det kan du bygga in pump och doppvärmare i en "hörnkammare" (finns bra trådar om hur man gör en sån av Slimline). Sen tar dom väldigt liten plats

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av Abergoner
          Har du kollat på BTN Slimline? Det ska nog inte kosta mkt att ha en sån bakgrund till ditt akvarium och om du känner för det kan du bygga in pump och doppvärmare i en "hörnkammare" (finns bra trådar om hur man gör en sån av Slimline). Sen tar dom väldigt liten plats
          Kanske du inte ens behöver doppvärmare? Ett ytterfilter hade löst problemet med filter i karet! Sen så kan du ju såklart tillverka en egen bakgrund, behöver inte bygga ut mycket och är ett mycket billigare alternativ än BTN, oavsett slimline eller vanlig. Annars finns ju aquael bakgrunder...

          En rot i karet är ju snyggt oavsett om du har slimline eller egentillverkad bakgrund!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • EllaBellan
            • January 2008
            • 23

            #6
            Har tittat lite på Aquaels utbud. Tyckte inte att de verkade så snygga. Hade varit intressant att se hur de ser ut i akvarium.

            Slimline verkar vettigare! Bättre prislapp och passar mitt akvarium bra. Jag trodde att jag hade kollat igenom relevanta delar av forumet för att hitta information om sånt. Vad var det för ämne på tråden som berör hörnkammare?

            Håller med om att rötter är snyggt i akvarium, oberoende av bakgrund. Har redan rötter i, men inga i rätt storlek för att täcka pump och doppvärmare. Jag har varit på väg att byta min pump mot ytterfilter, fast känns inte som högsta prioriteringen då den jag har fungerar felfritt. Dessutom behöver jag fortfarande doppvärmare eftersom jag eftersträvar 27 grader i vattnet. Det är väl få sällskapsfiskar som vill ha rumstempererat vatten? Eller var det nåt annat du menade, Koksalt?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Här är artikeln: http://www.riftlakes.com/cichlids/ar..._slimline.html
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Sätt upp en svart bakgrund av plast eller papp och köp några rötter
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • Koksalt
                  • November 2007
                  • 498

                  #9
                  Ursprungligen postat av EllaBellan
                  Har tittat lite på Aquaels utbud. Tyckte inte att de verkade så snygga. Hade varit intressant att se hur de ser ut i akvarium.
                  Dessutom behöver jag fortfarande doppvärmare eftersom jag eftersträvar 27 grader i vattnet. Det är väl få sällskapsfiskar som vill ha rumstempererat vatten? Eller var det nåt annat du menade, Koksalt?
                  Här finns en bild på aquael bakgrund på plats i karet med fisk och vatten i:
                  Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and


                  Det är aquaels billigaste bakgrund. Kostade 400:- till ett 375 liters akvarium.

                  Det är inte många fiskar som vill ha rumstemp, men med lysrörsrampen och täckglas får du automatiskt en temphöjning. Jag har tex ca 25 grader i mitt 144 literskar, med bara ett lysrör på 30 Watt. och vi har 22 grader i rummet.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                  Kommentar

                  • EllaBellan
                    • January 2008
                    • 23

                    #10
                    Aquael var betydligt snyggare sett i ett akvarium. Artikeln för slimlineinbyggd pump var dock strået vassare. Nån som har nått bra tips på var man hittar slimline i Skånetrakterna? Zoogiganten, kanske?

                    Aja, då förstår jag vad du menade, Koksalt. Jag har nämligen knappt 20 grader i lägenheten vintertid och när min doppvärmare slutade att fungera så gick akvariet ner till en temperatur kring 21 grader. Lite för kallt... Så doppvärmaren stannar hos mig

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Slimline köper du i de flesta välsorterade zoobutiker. Priset kan du ungefärligt kolla här: http://www.pwss.se/home.php?cat=215&...ction=0&page=2
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...