Insamling av akvarierötter, miljöförstörande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MnM
    • January 2008
    • 5

    Insamling av akvarierötter, miljöförstörande?

    Hej!

    Jag har försökt hitta information om hur miljöförstörande insamlingen av akvarierötter är, men inte lyckats hitta nånting.
    Är det någon som vet något om det?

    Bryts de upp ur våtmarker eller var kommer de ifrån? Eller är de rentav rester från skogsavverkningar i tropikerna?

    /Martin
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I regel handlar det om rötter som varit döda en lång tid, fast det finns säkert undantag..
    Sedan kan väl också nämnas att i Sverige har man en tendens för att kalla de flesta rötter för mangroverötter, men jag skulle nog till 99,99% vilja påstå att det inte handlar om mangroverötter utan om andra slag av rötter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Mycket av det är väl inte ens rötter, utan grenar?

      Var det inte uppe till diskussion för ett tag sedan att red-moore rötter var röd-björk från Tyskland, inte så exotiskt m.a.o., om jag nu minns rätt vill säga.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Var det inte uppe till diskussion för ett tag sedan att red-moore rötter var röd-björk från Tyskland, inte så exotiskt m.a.o., om jag nu minns rätt vill säga.
        Det var jag som nämnde det - det bör väl också påpekas att det handlade om rötter som legat i torvmossar i oändligt många år
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jupp, sant, så ingen får för sig att ta färsk björk och lägger i karet.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • MnM
            • January 2008
            • 5

            #6
            Det var mer själva insamlingsmetoderna jag undrade om. Även döda rötter/grenar i torvmossar måste ju grävas upp på något vis, vilket utan tvekan inverkar negativt på mossen. Sen kanske själva träbiten inte gjorde så mycket "nytta" nere i mossen.
            De tyska mossarna är väl redan rätt exploaterade, så där handlar nog det inte om att bryta ny mark, så att säga.

            Hur är det med de olika afrikanska trädslagen som finns att köpa till akvarier? Är det några sorter man ska undvika att köpa? Just nu känner jag mig ovillig att köpa några rötter alls, men de tyska är kanske ändå en slags "restprodukter".

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Någon miljöcertfiering av rötter finns inte så vill man vara helt säker bör man undvika dessa.
              Dock som jag skrev ovan så handlar det ju i regel om rötter som varit döda väldigt länge och ju då sannolikt är restprodukter från någon avverking, storm, översvämning som ägt rum för länge sedan
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                Bästa förklaringen av rötter fick ja av en som jobba i en akvariebutik ... hörde han försvar varför rötterna är så dyra ...
                Va för att mangrove rötterna plockas ute i öknen i afrika för hand o därav priset...

                kan säga att ja handlar inget i den afären längre ...
                samma handlare sålde socolofi men viste inte namnet på dom o kalla dom Malawi blue samt dom gick i ett stort rös av rötter o samtliga va mer vita än blå.. påpekade vilket ph dom ville ha gick därifrån
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av mayday
                  Bästa förklaringen av rötter fick ja av en som jobba i en akvariebutik ... hörde han försvar varför rötterna är så dyra ...
                  Va för att mangrove rötterna plockas ute i öknen i afrika för hand o därav priset...
                  Vill dock gärna till "försvar" påpeka att ordet "mangroverot" i Sverige som en slags betecking för "akvarierot". Det har alltså blivit en slags beteckning för något väldigt allmänt och ordet mangrove förlorar sin ursprungliga betydelse. det är ungefär som när folk skriver att dom skall bygga en Back to Nature-bakgrund till sitt akvarium. Då menar de en bakgrund placerad i ett akvarium och tänker kanske inte specifikt på att Back to nature är ett specifikt varumärke för några få bakgrunder.
                  I England kallar man för övrigt ofta "våra mangroverötter" för "bogwood". Bogwood betyder ungefär träsk/myrträ och alla de rötter som säljs som bogwood i England kommer definitivt inte från myrar
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    • October 2007
                    • 193

                    #10
                    Jag har i djuraffärer hört personal säga att mangroverötter innehåller speciella ämnen som fiskarna behöver. Om man frågar vilka ämnen det är så vet de inte riktigt. Jag tolkar detta som att fiskar behöver tillgång till mjukt träfiber (cellulosa) för att rensa tarmar och hålla munnen i trim. Det verkar vettigt. Anledningen till att det rekommenderas att använda trä som legat i täsk/vatten är för att mycket urlakning redan skett. Urlakning ur ett dött träd går även att göra genom att koka den. Det står lite om det i min Zoon. Lövträd är bättre än barrträd.
                    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Koi-fantast
                      Jag har i djuraffärer hört personal säga att mangroverötter innehåller speciella ämnen som fiskarna behöver. Om man frågar vilka ämnen det är så vet de inte riktigt. Jag tolkar detta som att fiskar behöver tillgång till mjukt träfiber (cellulosa) för att rensa tarmar och hålla munnen i trim. Det verkar vettigt.
                      De flesta rötter som finns i handeln är alldeles för hårda för att de L-malar som behöver cellulosa skall kunna tillgodogöra sig det.
                      Så dessa trärötter har egentligen bara en estetisk funktion och då är det en klar fördel att de är hårda eftersom de då inte smutsar ner vattnet - vilket ett poröst träslag gör.

                      Lövträd är bättre än barrträd.
                      Man skall helst inte alls använda barträd eftersom de innehåller terpentin
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        • October 2007
                        • 193

                        #12
                        :-) Vi menar samma sak! Mangroverot går alltid att koka så att fibrerna bryts ner om man vill få dem mjukare för malar, men det skyndar även på nedbrytningen av trädet.
                        Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • A C-son
                          • December 2007
                          • 537

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          De flesta rötter som finns i handeln är alldeles för hårda för att de L-malar som behöver cellulosa skall kunna tillgodogöra sig det.
                          Så dessa trärötter har egentligen bara en estetisk funktion och då är det en klar fördel att de är hårda eftersom de då inte smutsar ner vattnet - vilket ett poröst träslag gör.
                          De brukar ochså fylla en god funktion som skydd inte minst till nattaktiva L-malar!
                          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av A C-son
                            De brukar ochså fylla en god funktion som skydd inte minst till nattaktiva L-malar!
                            OK, men då funkar det lika bra med stenar
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Det är säkert så att insamlingen av rötter har miljöeffekter - men frågan är om det egentligen spelar någon roll.

                              Rötter ur myrar, t.ex., kommer fram vid utvinning av torv. I Sverige förvandlas årligen hundratusentals stubbar, vardera flera tusen år gamla, som kommer fram vid torvbrytning, till flis för eldning. Om man eldar med stubbarna som vi gör i Sverige, eller använder dem i akvarier som görs med de tyska Red Moor, spelar ingen roll: mossen är förstörd pga torvutvinning i alla fall.

                              Det är tänkbart att det i tropikerna samlas in stubbar för stubbarnas skull, och i så fall är det inte bra - men jag misstänker att även där är stubbarna en bieffekt av att man gräver upp mangroveskog av andra anledningar, t.ex. för att göra räkodlingar eller för att få odlingsmark.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...