Yngelskydd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johannanas
    • June 2005
    • 27

    Yngelskydd?

    Hej!
    Vad rekommenderar ni att man ska ha i karet som skydd till ynglena? Jag tänker då inte på växter utan jag undrar om andra saker man lägger ner i växterna kan vara bra skydd för ungarna. Hur gör ni? Har yngelkar också, men tycker att det är så svårt att pricka in när honorna ska föda. Vill därför att ynglena ska kunna gömma sig även i stora akvariet.

    Tacksam för svar!
    /Johanna
    It's another day for you and me in paradise
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Riccia fluitans brukar fungera riktigt bra för yngel att gömma sig i. Går både att nedsänkt genom att hålla ihop dem med en sten med tex ett appelsin nät eller bara flytande.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det bästa är ändå att karet är tätt planterat så de kan simma och gömma sig under den första tiden i livet.
      Sedan får man räkna med lite svinn bland ynglen och det är oftast de starkaste som överlever.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        nu har du bara fått tips på växter men du skulle också kuna bygga massor med smågrottor av en stenhög.
        /sting

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Visst, det är en bra idé, men vad jag kan läsa mellan raderna så är det ungfödare hon har och de brukar inte simma in och gömma sig bland grottor på samma sätt som ciklider och liknande fiskar gör.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            nä det blir nog både lättare och snyggare med växter istället riccia har jag som flytväxt men du skulle kanske kunna köpa någon rolig mossa? vet ej vad jag tycker om java för jag tycker inte den verkar växa fast..
            (har det i mitt räkkar) annars flame eller taiwan mossa verkar ju har blivit populärt? det skulle kanske vara något? sen stängel växter som får stå lite i en grupp funkar nog också bra
            /sting

            ps. till levanfödare brukar man väll siga flytväxter.. då tycker jag du kan köpa musselblommor och riccia då dem är lätta att rensa ut och slänga vilket inte andmat är..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, det sistnämda är inget vidare att få in i karet och man hinner bli gråhårig innan man blir av med det.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • sting
                • September 2007
                • 481

                #8
                ja och nu kan jag inte få upp dem ur karet för jag vill inte slänga all riccia..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Lite of topic, men testa med att öka ytcirkulationen i karet då andmaten inte gillar detta och brukar tyna bort.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • johannanas
                    • June 2005
                    • 27

                    #10
                    Tack för alla tips =) Nu blir det många yngel i Uppsala-karet
                    It's another day for you and me in paradise

                    Kommentar

                    Arbetssätt...