Gren utifrån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Gren utifrån?

    Är det ett tecken på att vara akvariestörd när man under kissrundor med hundarna konstant går och blänger ner i backen efter stenar och rötter?

    Nå, hittade en fin liten "grenstump" idag som hade varit dösnygg att fästa lite mossa på i karet. Men hur tusan vet man vad det är för träslag när barken sedan länge är borta och man _inte_ vill såga sönder den för att kolla ådringen?
    Den luktar lite "sött" och det är som "hål" på ett par ställen, på samma sätt som ett stympat äppleträd får. Kan jag utgå från att det är ett fruktträd? Utgå från att den är ok att använda i karet?

    (Försökte med att stoppa ner den i sambons malawikar för att se om den tog kål på fiskar, men han sa "stopp"? )
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Du kan utan risk ta det du hittar i en å som ligger under vattnet och att det har legat där ett tag,hur vet man det??nja det vet man inte men i regel så är det ingen fara jätte fint att ha på botten lite grenar med lite löv.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Denna låg inte under vatten, men ungefär 5 meter från sjön... Med tanke på hur "välslipad" den var så har den förmodligen legat i sjön.
      Det jag funderar på mest är ju det här med barrträd, men inte tusan finns det något barrträd som har sådana grenar? *S*
      Vågar mig kanske på att stoppa ner den i morgon. Har kokat den tre omgångar idag (a´20 minuter ca) och den färgade ur så in i bengens!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av lili76
        Denna låg inte under vatten, men ungefär 5 meter från sjön... Med tanke på hur "välslipad" den var så har den förmodligen legat i sjön.
        Det jag funderar på mest är ju det här med barrträd, men inte tusan finns det något barrträd som har sådana grenar? *S*
        Vågar mig kanske på att stoppa ner den i morgon. Har kokat den tre omgångar idag (a´20 minuter ca) och den färgade ur så in i bengens!
        Om det färgade av sig när du kokade den så har den inte lakat av sig,bara att testa och se det ska nog inte vara nån fara jag hade hellre tagit nåt som du hittar i nån sjö eller liknande det brukar jag göra då har den lakat av sig i alla fall och färgar inte av sig.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Det är ju för tusan 15-20 cm is på sjön.. Då måste jag ju vänta jättelääääänge...

          Grenstumpen är ca 20 cm lång och 5 cm i diameter. Ganska litet i 375 liter? Hjälper kanske föga OM det skulle vara nåt mindre bra i den dock....
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av lili76
            Det är ju för tusan 15-20 cm is på sjön.. Då måste jag ju vänta jättelääääänge...

            Grenstumpen är ca 20 cm lång och 5 cm i diameter. Ganska litet i 375 liter? Hjälper kanske föga OM det skulle vara nåt mindre bra i den dock....
            IS!!!!!!!!!!! så årshär är det plusgrader.Bara att testa om du nu har kokat så länge ska det nog inte vara problem
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Hö hö.. Trots massa plusgrader i luften så ligger isen fin.. Ok, lite töad på ytan. Då.. Ordnar sig i morgon, då ska det bli kallt igen. Tji sjö på bra länge förmodar jag? Kanske kan gå ut och knycka en av isborrarna som de använder när de pilkar här ute?
              Jag är dock inflyttad skåning (bott här i 4 år) så jag förstår din känsla och reaktion!

              Tror jag testar i morgon! Kanske.. *S* Den har legat i blöt sedan i förmiddags (10 timmar) och inte lakat ur alls. Kokade nog bort det mesta.
              Tack iaf!
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Zanders
                • December 2007
                • 177

                #8
                Ursprungligen postat av lili76
                Det är ju för tusan 15-20 cm is på sjön.. Då måste jag ju vänta jättelääääänge...

                Grenstumpen är ca 20 cm lång och 5 cm i diameter. Ganska litet i 375 liter? Hjälper kanske föga OM det skulle vara nåt mindre bra i den dock....

                Va? finns det fortfarande IS ì sverige ? Inte ens hemavan/tärnaby har ju snö??
                Min blog : http://zanders.apics.se

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Nej, visst är det skitskumt! Och det "enbart" 65 mil från Malmö?
                  Vi hade snorkallt i första halvan av december. Det räckte uppenbarligen?
                  Konstig värld vi lever i...
                  (Sjön är en del av Runn som ligger vid Falun, btw...)
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...