Husfix - PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    Husfix - PH

    Är det någon som har en ungefärlig aning hur mycket olackad husfix höjer Ph resp Kh?

    Jag har funderingar på att använda mig av fogskum och husfix enbart och låta bli att lacka..

    Ska köra Malawibiotop!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124
  • ToBiaS WaRjA
    • December 2007
    • 1

    #2
    Ursprungligen postat av Koksalt
    Är det någon som har en ungefärlig aning hur mycket olackad husfix höjer Ph resp Kh?

    Jag har funderingar på att använda mig av fogskum och husfix enbart och låta bli att lacka..

    Ska köra Malawibiotop!
    Ska du göra en bakgrund?

    MVH Tobias

    Kommentar

    • Koksalt
      • November 2007
      • 498

      #3
      Ursprungligen postat av ToBiaS WaRjA
      Ska du göra en bakgrund?

      MVH Tobias
      Ja, jag håller på att planerar för en egenhändigt tillverkad bakgrund till ett blivande kar!

      Har doc inte hittat något ännu, men 375 liter är väl målet iaf!

      Har ju ett på 144 liter med Malawi nu, men ska så snart som möjligt utöka!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Färsk husfix höjer nånstans mellan "en del" och "åt helvete för mycket" (uppemot 11 i värsta fall). Det säkraste är att låta bakgrunden laka ur i vatten ett tag, från några dagar till några veckor, innan du släpper i fisken: när väl all kalciumhydroxid reagerat klart är husfixen inte värre än vilken kalksten som helst. Tillsätt gärna bikarbonat till vattnet, det inte bara buffrar mot lågt pH utan även mot höga pH, och snabbar också på kalciumhydroxidens reaktion.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Färsk husfix höjer nånstans mellan "en del" och "åt helvete för mycket" (uppemot 11 i värsta fall). Det säkraste är att låta bakgrunden laka ur i vatten ett tag, från några dagar till några veckor, innan du släpper i fisken: när väl all kalciumhydroxid reagerat klart är husfixen inte värre än vilken kalksten som helst. Tillsätt gärna bikarbonat till vattnet, det inte bara buffrar mot lågt pH utan även mot höga pH, och snabbar också på kalciumhydroxidens reaktion.
          Så om jag sköljer det ordentligt med vatten efter att haft det stående i vatten ett par dagar så borde den värsta "skiten" vara borta?

          Och sen vid montering och fyllning av vatten, skopar i lite bikarbonat så borde det inte vara någon större fara?
          Mängd bikarbonat per liter vatten?

          Tror att jag fattat rätt?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja.

            Om det var mitt kar skulle jag nog tillsätta 2 matskedar bikarbonat per 100 liter. För säkerhets skull skulle jag sen låta akvariet stå fyllt, med cirkulation/luftning, i ett dygn, och sen mäta pH. Och sen, om pH inte var över 9.5, släppa i fisken.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...