Alla sorters krukor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Alla sorters krukor?

    Jag har köpt en kruka på ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00063403
    och funderar lite på om jag kan ha den i akvariet? Jag tänkte göra ett hål i den så att mina zebraciklider kan lägga sina ägg där i.
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    #2
    Det var visst fel kruka, finns ingen bild på den men det är gjort utav vitt flintgods. Har ingen aning om vad det är men någon annan kanske.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag lyckades förgifta lite fisk en gång i tiden med en kruka, vissa har nämligen för stora mängder tungmetaller i materialet.
      Vanligtvis så går det bra med krukor, men har du otur så...

      //NiXoN

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Använd vanliga lerkrukor så är du på säkra sidan.Låt dom ligga i blöt ett tag så är det lättare att göra hål.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Pazappa
          • May 2007
          • 330

          #5
          Använde en vanlig lerkruka från IKEA och vattnet började lukta konstigt. Jag vågar iaf inte ha det i akvariet igen.

          Kommentar

          • Lottie350
            • July 2007
            • 151

            #6
            okey då avstår jag, vill inte riskera att mina fiskar dör.
            Jag har köpt kolstenar och skiffer men det blir liksom så att det lyser igenom så jag tänkte att fiskarna kanske inte lägger sina ägg där för att det är för öppet.. eller spelar det någon roll?

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Jag har köpt alla mina krukor till akvariet i en helt vanlig blomsterhandel. Det har inte hänt något med mina fiskar. Det är vanliga lerkrukor med ett hål i botten, finns en massa olika storlekar.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • Abergoner
                • December 2007
                • 86

                #8
                Samma här, har haft flera krukor i tidigare akvarier som jag hittat i källaren alltid funkat finfint!
                Bara koka dom och stoppa ner.

                Kommentar

                • bessa
                  • October 2007
                  • 266

                  #9
                  VArför ska ni göra hål men kan lägga den ner och sen kan dom lägga dom där i ändå?
                  Eller så har jag med min apaletter vad är det för skillnad? är det någon?
                  Katt +Fisk = Älskade

                  Kommentar

                  • A C-son
                    • December 2007
                    • 537

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lottie350
                    Jag har köpt en kruka på ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00063403
                    och funderar lite på om jag kan ha den i akvariet? Jag tänkte göra ett hål i den så att mina zebraciklider kan lägga sina ägg där i.
                    Terrakottakrukor kan man ha i karet. Det är väl kanske inte speciellt snyggt men fiskar som uppskattar dem bryr sig knappast om det estetiska och de funkar alldeles utmärkt till lekande sebraciklider. Något hål behöver du inte göra i den, gräv ner den liggandes på sidan i sanden/gruset så har du ju en öppning. Vill du inte gräva ner den mycket eller om den tycks för stor så kan du "knacka" den mitt itu och använda ena halvan.
                    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                    Kommentar

                    • A C-son
                      • December 2007
                      • 537

                      #11
                      Ursprungligen postat av bessa
                      VArför ska ni göra hål men kan lägga den ner och sen kan dom lägga dom där i ändå?
                      Ja, de brukar lägga där ändå om de vill!
                      En annan fördel med terrakottakrukor är ju att man kan plantera vattenväxter i dem som kan flyttas runt efter "behov" som vid t.ex installation av ett avels/yngelkar där man eventuellt kör utan bottensubstrat av praktiska skäl.
                      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                      Kommentar

                      Arbetssätt...