Magnetisk sten..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Magnetisk sten..?

    Hittade en riktigt snygg sten ute, men insåg efter "magnettest" att den visst är magnetisk. Inte jättemycket, men tillräckligt för att dra magneten till sig..
    Bild på stenen:http://lijoli.blogg.se/1197127258_7828120.html


    Som jag förstår det så är det hyfsat riskfritt med järn i vattnet (efter att ha spanat i trådar på Zoopet), men är ändå lite fundersam. Hade ni stoppat i den? Varför, varför inte? Och vad kan det vara för sten, mer än "sprängsten"?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ser ju järnmalmslikt ut vilket skulle stämma med magnettestet iaf...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Ja, järmalm bör det åtminstone vara I den.. Men i övrigt vette fasen.. Det är två mindre "rostfläckar" på den.
      Den är mycket, mycket snyggare irl och har form som en mindre klippa. Det framkommer inte riktigt på fotot... Och den hade gjort sig ytterst bra i mitt kar...
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Järnet är inte farligt, men där det finns störe mängder järn finns det ofta även andra metaller. Bland dom finns bla koppar, bly, tenn och annat elände, och det vill man ju inte ha i sin burk.
        Sedan beror det också på vad för pH man har sin burk. Metaller blir mera rörliga ju surare det är. I mina Malawi- och Tanganyikaburkar är jag inte rädd att stoppa ner saker, men om jag hade haft ett Sydamerika-akvarium med lägre pH hade jag varit lite mera försiktig.

        Stenen påminner om gabbro, en basisk bergart som har bildats på stort djup. Om den har en väldigt finkornig struktur och är rätt tung så lär det vara något sådant (det är samma sten som man ska ha i bastun).
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Aha! Låter som du prickade in rätt sort. Den är väldigt fin och slät i strukturen, kompakt och "basisk" kändes väldigt rätt när du sa det! Tung. Får googla lite och se..

          Det jag är mest fundersam på är om det kan finnas koppar och liknande i stenarna här eftersom vi bara bor ca 1 mil från Falu koppargruva. Och det är ju inte det lättaste att avgöra. Vi gjorde magnettestet på sten som verkar vara granit och de var _mer_ magnetiska än denna stora svarta. Hade jag låtit bli magneten hade jag varit lyckligt ovetandes...
          Den fina klippan får kanske landa i sambons Malawikar ändå. Fast jag hade helst velat behålla den själv!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Absolut är det basalt! Allt stämmer med den beskrivningen. Om nu granit är sur så borde det vara optimalt med en basiskt sten i karet med!
            Så går teori och praktik hand-i-hand i geologin? *S*

            Jättetack Jens A.!
            Senast redigerad av Dysnomia; 10 December 2007, 09:26. Anledning: Stavfel..
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Basalt är alltså den finkorniga sorten och Gabbro den med grövre korn. Båda är annars samma sort och finns på samma ställe, dvs i oceanbottnarnas jordskorpa.. *Förtydligar mitt svar ovan*
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              Arbetssätt...