Sand vs. Grus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plarsen
    • September 2007
    • 88

Sand vs. Grus

Hej! Jag undrar vad det finns för för och nack delar med grus och sand?
    Vad skulle bli snyggast och passa bäst med guppy, endlers och platy ?
    Med Vänliga Hälsningar
    Erica

~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~
  • Natalie-86
    • November 2007
    • 116

Jag skulle gå på sand, vanlig finkorning sand, den är snygg och du ska ju inte ha fiskar som gräver och bökar.
    http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

Kommentar

• Plarsen
      • September 2007
      • 88

Ursprungligen postat av Natalie-86
      Jag skulle gå på sand, vanlig finkorning sand, den är snygg och du ska ju inte ha fiskar som gräver och bökar.
      okeej, tacktack!

hur är det med svart sand eller vit sand ?
      Med Vänliga Hälsningar
      Erica

Kommentar

• jubbe063
        • November 2007
        • 343

Sand eller grus upp till 4-5 mm tycker jag är hugget som stycket, beror på vad man tycker är snyggast. Men tycket att storlek från 7-8 mm och uppåt är för grov för att växter ska trivas och för att mycket smuts trillar in mellan gruset så att säga. Men det är en smaksak som sagt.

Kommentar

• firefox75
          • April 2007
          • 1806

Välj engelsk sjösten.
          Inte för grovt men ungefär så de eventuella yngel du får kan gömma sig både i gruset och bland växterna.
          Du kan med fördel välja mörksand...eller fint grus(rådasand/grus).
          Dels så framhäver du färgerna på fiskarna.
          Nackdelen med sand i längden är att minsta misskötsel(miss med slamhävert) syns på en gång.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Paletten93
            • February 2006
            • 42

jag skulle satsa på sand och sen ha någon fisk som simmar runt och äter på botten.
            så slipper du matrester och annat slam på botten. Vilken färg du ska ha på sanden är ju som sagt en smaksak. men vit sand är inte bra för att fiskarna försker att smälta in lite i omgivningen, det medför att fiskarnas färger blir mycket blekare.

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

På vit sand syns oxå all skit och det blir alltid lite alger så du får tydliga gröna fläckar som inte skulle synas på vanlig ljusbrun sand.
              Själv puffar jag gärna för att ha malaysiska sandsnäckor i sanden, dom äter överblivet foder och gräver runt så sanden syresätts, sen att dom är nattaktiva så man slipper se dom skadar inte, möjligen tittar dom hungrigt fram efter en matning för att rensa lite

Kommentar

• jubbe063
                • November 2007
                • 343

Ursprungligen postat av Fuzzop
                På vit sand syns oxå all skit och det blir alltid lite alger så du får tydliga gröna fläckar som inte skulle synas på vanlig ljusbrun sand.
                Själv puffar jag gärna för att ha malaysiska sandsnäckor i sanden, dom äter överblivet foder och gräver runt så sanden syresätts, sen att dom är nattaktiva så man slipper se dom skadar inte, möjligen tittar dom hungrigt fram efter en matning för att rensa lite
                En till sak att tänka på när man väljer färg på grus/sand. Växterna gillar ljusa bottnar för den reflekterar upp ljus igen mot bladen medan fiskar föredrar mörk botten, jämför med neontetra på ljus botten med en mot mörk botten, färgskillnaden på fisken är enorm ;-)

Kommentar

• axeisi
                  • September 2007
                  • 804

okeej.. malawi då? blir de också bleka?

Kommentar

• Natalie-86
                    • November 2007
                    • 116

Ja hur är det med malawi, tänkte köpa svart grus för att få framd deras färger?
                    http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

Kommentar

• firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

Köp råda sand...den är ju lagom
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Ursprungligen postat av Plarsen
                        Hej! Jag undrar vad det finns för för och nack delar med grus och sand?
                        Det är helt och hållet en smaksak.
                        Vad skulle bli snyggast och passa bäst med guppy, endlers och platy ?
                        Titta på bilder och se vad du gillar bäst. Smaken skiljer sig ju, och det är din smak som gills här.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• StefanA
                          • March 2006
                          • 124

Trender bestämmer mycket om smaken hos folk. Särskilt trendkänsliga är unga människor.
                          Så gäller även inom akvaristiken.

Själv försöker jag tänka praktiskt. Använder man slamsug ska inte grus följa med. Bottenfiskar ska trivas så finkornigt material utan kanter är bra.
                          Rimmar lite illa det där men en bra kompromiss är engelskt grus på 3-5mm. Hemskt fult enligt trenden men praktiskt. Finns även 2-3mm.

Finkornigt bottensubstrat som sand eller fint grus är sämre på biologisk filtrering. Går ju att lösa med högre kapacitet på pumpar och filter.

Kommentar

• Plarsen
                            • September 2007
                            • 88

Då blir det inte vit sand iallfall! engelsk sjösten har jag kollat en del på, är lite tråkigt men ändå helt okej Det är inte så jätte dyrt eller hur?
                            Jag hade tänkt mig Ancistrus eller pansarmal, alltså inte vassa kanter på gruset och ca 1-2 mm i storlek på gruset. Rätt?

Är lite tveksam till snäckor, de förökar sig rätt bra också va?
                            Med Vänliga Hälsningar
                            Erica

Kommentar

• Wezzlan
                              • December 2007
                              • 181

snäckor? ett av mina kar är fullt med snäckor. kan inte bli av med dom. ligger ägg överallt. är dom bra för akvariumet?
                              **180**160**150**105**54**20**15**

Kommentar

Arbetssätt...