Sand eller grus upp till 4-5 mm tycker jag är hugget som stycket, beror på vad man tycker är snyggast. Men tycket att storlek från 7-8 mm och uppåt är för grov för att växter ska trivas och för att mycket smuts trillar in mellan gruset så att säga. Men det är en smaksak som sagt.
Välj engelsk sjösten.
Inte för grovt men ungefär så de eventuella yngel du får kan gömma sig både i gruset och bland växterna.
Du kan med fördel välja mörksand...eller fint grus(rådasand/grus).
Dels så framhäver du färgerna på fiskarna.
Nackdelen med sand i längden är att minsta misskötsel(miss med slamhävert) syns på en gång.
jag skulle satsa på sand och sen ha någon fisk som simmar runt och äter på botten.
så slipper du matrester och annat slam på botten. Vilken färg du ska ha på sanden är ju som sagt en smaksak. men vit sand är inte bra för att fiskarna försker att smälta in lite i omgivningen, det medför att fiskarnas färger blir mycket blekare.
På vit sand syns oxå all skit och det blir alltid lite alger så du får tydliga gröna fläckar som inte skulle synas på vanlig ljusbrun sand.
Själv puffar jag gärna för att ha malaysiska sandsnäckor i sanden, dom äter överblivet foder och gräver runt så sanden syresätts, sen att dom är nattaktiva så man slipper se dom skadar inte, möjligen tittar dom hungrigt fram efter en matning för att rensa lite
På vit sand syns oxå all skit och det blir alltid lite alger så du får tydliga gröna fläckar som inte skulle synas på vanlig ljusbrun sand.
Själv puffar jag gärna för att ha malaysiska sandsnäckor i sanden, dom äter överblivet foder och gräver runt så sanden syresätts, sen att dom är nattaktiva så man slipper se dom skadar inte, möjligen tittar dom hungrigt fram efter en matning för att rensa lite
En till sak att tänka på när man väljer färg på grus/sand. Växterna gillar ljusa bottnar för den reflekterar upp ljus igen mot bladen medan fiskar föredrar mörk botten, jämför med neontetra på ljus botten med en mot mörk botten, färgskillnaden på fisken är enorm ;-)
Trender bestämmer mycket om smaken hos folk. Särskilt trendkänsliga är unga människor.
Så gäller även inom akvaristiken.
Själv försöker jag tänka praktiskt. Använder man slamsug ska inte grus följa med. Bottenfiskar ska trivas så finkornigt material utan kanter är bra.
Rimmar lite illa det där men en bra kompromiss är engelskt grus på 3-5mm. Hemskt fult enligt trenden men praktiskt. Finns även 2-3mm.
Finkornigt bottensubstrat som sand eller fint grus är sämre på biologisk filtrering. Går ju att lösa med högre kapacitet på pumpar och filter.
Då blir det inte vit sand iallfall! engelsk sjösten har jag kollat en del på, är lite tråkigt men ändå helt okej Det är inte så jätte dyrt eller hur?
Jag hade tänkt mig Ancistrus eller pansarmal, alltså inte vassa kanter på gruset och ca 1-2 mm i storlek på gruset. Rätt?
Är lite tveksam till snäckor, de förökar sig rätt bra också va?
Med Vänliga Hälsningar Erica
~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~
Kommentar