Svart sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Natalie-86
    • November 2007
    • 116

    Svart sand

    Hej! Nån som vet någon svart sand/grus som verkligen funkar i karet? Ska ha till ett 100liters så det går ju inte åt mycket men det är rätt så dyrt i akvarieaffär´n

    Har hört att viss svart sand ska vara farlig för fiskarna, man vill ju inte att älsklingarna ska dö

    kram
    http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Köpte svart sand till Platykaret på djuraffären. Det är på 54 liter och sanden kostade 45:- till det, 10:-/kg.
    Så 100:- för sand tycker inte jag är så farligt. Snygg som tusan är den oxå!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Jag beställde 75kg svart finkornig sand för 295kr per 25kg-säck till mitt 450L igår. Kilopriset blir 11,8kg.

      Expediten hade tydligen testat runt med det en del, och de enda fiskar som inte går ihop med gruset är malawiciklider, tydligen är det någon metall de får i sig när de gräver i sanden som gör att de dör. Alla andra fiskar hävdades gå utmärkt.

      Jag fastnade för den då det blir helt sjukt snygg kontrast mot det gröna i växterna, samt att färgerna i fiskarna framhävs på ett helt annat sätt.
      Senast redigerad av Whistler84; 21 November 2007, 11:44.

      Kommentar

      • Natalie-86
        • November 2007
        • 116

        #4
        Typiskt! Jag ska ju ha malawicilkider!! Men det man köper i akvariaffärn kan ju knappast vara farligt, eller?

        svart sand ser riktigt snyggt ut som ni säger! Speciellt blir Goldens och rödzebras färger riktigt fina mot en mörk bakgrund

        kram
        http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Jag köpte min i en akvariebutik, och säckarna är etiketterade som akvariegrus...

          Säljaren hade testat i sju olika kar innan han kom på att det var sanden som var den gemensamma faktorn till att malawicikliderna dog.

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Hittade den här tråden när jag sökte på ämnet:



            Finns ytterligare länkar i den tråden om man vill läsa vidare.

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Just till Malawi hade jag nog inte chansat..
              Min svarta är inte Råda, men den är däremot väldigt "gnistrig"/blank. Fiskar som bökar i sanden mycket hade jag nog inte chansat med, om inte annat så för att den verkar vass (känns inte vass, men intrycket är det).
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              Arbetssätt...