Styra vattenflödet i Woodrock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vivan
    • November 2007
    • 125

    Styra vattenflödet i Woodrock

    Hej,

    Jag har 2 frågor som jag hoppas kunna få svar på. Akvariumet är på 530L (160 långt, 55 djupt och 60 högt) där en BTN woodrock skall monteras. I karet kommer det att gå 6-8 diskus samt några mindra malar, sannolikt Ancistrus. (Diskusarna är bokade i 14cm storlek så initialt bedömmer jag att matning 2-3ggr per dag i ett halvår kommer räcka till dess att de vuxit klart och jag kan gå ner till matning 1-2 ggr per dag)

    Fråga 1. Jag undrar om det inte är bättre att styra vattenflödet så att vattnet tvingas att gå från modul 1 nere in i modul två och vidare till modul 3 uppe osv. (Så att att vattnet går i en slalombana och tvingas flöda genom så mycket filter som möjligt) Jag tolkar länken nedan som att man skall öppna både uppe och nere vilket jag bedömmer som sämre om man vill utnyttja maximalt med filtermassa.



    Fråga 2. Vilken pumpstorlek kan rekommenderas utifrån fiskbeståndet ovan. (Enligt BTNs hemsida kan man köra på en pump upp till 700L utan att behöva öppna slitsen i den andra hörnmodulen)

    /C
    Senast redigerad av Vivan; 20 November 2007, 17:28.
    För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad har du tänkt mata med? Matar man diskus med oxhjärta så skall du inte ha någon inredning alls i akvariet.

    Du behöver en pump som pumpat minst 1500 liter så du måste öppna slitsarna i bägge ändarna.
    Vad gäller öppningarna så bör du följa rekommendationen - dels för att det funkar bra och dels för att när vattnet dunstar så kommer då vattnet att sjunka i den sista kammaren (där pumpen är).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Vivan
      • November 2007
      • 125

      #3
      Jag tänker sannolikt försöka blanda med olika foder men det är inte omöjligt att det kommer med lite oxhjärta initialt när dom växer då det är relativt vanligt förekommande i "färdigfryst" diskusfoder så det kommer nog krävas en del vattenbyten. Jag har ännu inte bestämt om jag kommer att satsa på ett "tomt" kar men sannolikt så kommer jag att lägga i ett antal platta rötter och finkornig rådasand då "skiten" skall vara lätt att komma åt vid vattenbytena. Som du skriver så är ett rent kar att föredra om man matar hårt men är man noggrann med vattenbytena så funkar det bra även i inredda kar om man tänker till på hur man inreder. (Drev själv upp 5-kronor till lekpar för 3 år sen i ett växtkar med bra tillväxt på diskusarna då jag bara tappade 3 av 8 diskus litegrann i storlek... Förövrigt min egen bild av diskusen med yngel som finns i min avatar) Eftersom jag nu skall starta från 14 cm isf 5 så tror jag att jag törs inreda lite spartanskt utan någon större fara om jag är lika noggrann med vattenbytena.

      Vad men du med att öppna slitsarna i bägge ändarna? Är det samma som att slitsarna skall öppnas i bägge hörnmodulerna så att ytvattnet från akvariumet kan rinna in där för att ersätta det vatten som pumpats tillbaka i akvariumet från bakgrunden? Om det är så så undrar jag vad det är som gör att vattnet passerar filtermassan då pumpen borde pumpa ut samma vatten som kommer in via den slits som är närmast pumpen utan att det behövt passera filtermassan. Jag kan ha missförstått hur det fungerar då jag inte sett grejerna ännu då det ligger under transport hem till mig för tillfället.

      /C
      För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Vivan
        Vad men du med att öppna slitsarna i bägge ändarna? Är det samma som att slitsarna skall öppnas i bägge hörnmodulerna så att ytvattnet från akvariumet kan rinna in där för att ersätta det vatten som pumpats tillbaka i akvariumet från bakgrunden? Om det är så så undrar jag vad det är som gör att vattnet passerar filtermassan då pumpen borde pumpa ut samma vatten som kommer in via den slits som är närmast pumpen utan att det behövt passera filtermassan. Jag kan ha missförstått hur det fungerar då jag inte sett grejerna ännu då det ligger under transport hem till mig för tillfället.

        /C
        En del av vattnet kommer då i stort sett bara att cirkulera utan att gå igenom filtermaterial, men tillräckligt mycket vatten kommer att gå den långa vägen.
        Du kan ju i och för sig lägga lite filtermaterial i pumpfacket också om du vill.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Vivan
          • November 2007
          • 125

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          En del av vattnet kommer då i stort sett bara att cirkulera utan att gå igenom filtermaterial, men tillräckligt mycket vatten kommer att gå den långa vägen.
          Du kan ju i och för sig lägga lite filtermaterial i pumpfacket också om du vill.
          Tack för svaret. Det verkar vettigt med det extra filtermaterialet som man då skulle kunna trä upp på fiskelina för enklare rengöring vilket jag antar kommer behövas oftare än den stora massan i mitten.

          Vad skulle du rekommendera? En pump på 1500L som t.ex. powerhead 70 eller 2 pumpar med halva styrkan? Om man har två pumpar antar jag att dom skall ligga i samma hörnmodul för annars så antar jag att ytterst lite av vattnet tvingas genom filtermassan.

          /C
          För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Vivan
            Tack för svaret. Det verkar vettigt med det extra filtermaterialet som man då skulle kunna trä upp på fiskelina för enklare rengöring vilket jag antar kommer behövas oftare än den stora massan i mitten.

            Vad skulle du rekommendera? En pump på 1500L som t.ex. powerhead 70 eller 2 pumpar med halva styrkan? Om man har två pumpar antar jag att dom skall ligga i samma hörnmodul för annars så antar jag att ytterst lite av vattnet tvingas genom filtermassan.

            /C
            Det där med fisklinan är vettigt.
            Jag hade kört med 2 mindre pumpar i samma pumpmodul
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Vivan
              • November 2007
              • 125

              #7
              Tack Kjell,

              Jag kommer posta uppsättningen som ett projekt när väl kar, bakgrund etc är hemma vilket borde vara inom en vecka.

              /C
              För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

              Kommentar

              Arbetssätt...