mer frågor om att bygga bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    mer frågor om att bygga bakgrund.

    Har läst runt lite på zoopet och får en hel del bra tips! men det är lite saker jag undrar.

    Husfix! Är jag helt slut om jag frågar vad det är?

    All silikon, färg, lim kan inte det vara giftigt för fiskarna?
    Om det nu är det hur vet man vilket man ska använda?

    Ha det så gött!
    Mvh Patrik
  • bjuren
    • November 2006
    • 297

    #2
    Husfix är ungefär som vanligt murbruk för att yttrycka sig simpelt, fast "light modellen"... När jag gjorde min egen bakgrund så använde jag faktiskt oljebaserade färger samt oljebets...kan säga att det inte är det nyttigaste man kan ha i ett akvarium, men jag resonera som så här: (kalla mig korkad kanske... ) att när jag till sist lackar bakgrunden så "låses" färgen fast bakom lacken, så den kan inte komma ut nånstans då jag inte har några malar som kan gnaga på den...

    Ang lack så är det lite speciellt...jag tog det säkra före det osäkra på den punkten så jag beställde en tvåkomponents akvarielack på nätet som heter Epotex tror jag det var...än så länge är jag supernöjd med den!

    Sen silikon finns det flera olika fabrikat, men det STÅR på tuberna om man kan använda det till akvarium eller inte, som regel gäller att silikonet inte ska vara "mögelresistent", dvs det funkar inte med "vanligt" silikon som man änvänder i kök, badrum osv...

    Hoppas jag svarat hyfsat o att ett o annat frågetecken rätats ut...

    Mvh Patrik
    Projekt just nu:
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      okej jo det klarnar lite nu men det limmet som används är det något silikon? Vanliga lim fräter inte dom på frigolit?

      Mvh Patrik
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Jo, man limmar med akvariesilikon. Finns en uppsjö av märken, men det står som sagt på om det är lämpligt för akvariebruk.
        Kul att göra egen bakgrund. Här ligger det fortfarande på planeringsstadiet...
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Jag är mest nyfiken på hur allt går till =) Men när man målar på frigoliten, målar man till alla skuggor och liknande? eller blir det så det räcker med ljuset från lampan? kanske lite dum fråga :P hehe
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Det där är en smaksak.. En del målar inlevelsefullt, andra målar inte alls utan låter husfixen få vara grund för alger som skapar sitt eget mönster.
            Här har vi spanat i dekorationsmålningsböcker för att skapa den "ultimata" bakgrunden. Men som sagt; en smaksak! Sök lite här på zoopet så ska du se att det finns lika många åsikter som medlemmar...
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • bjuren
              • November 2006
              • 297

              #7
              Nja, jag målade lite mörkare på vissa ställen o ljusare på andra...just för att få lite olika nyanser och lite mer djup i den...kolla lite på den här...tror jag beskrivit det mesta hur jag gick tillväga...det var min första så det var ju inte helt lätt, men kul va d!



              Mvh Patrik
              Projekt just nu:
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                jo et är sant att alger och skit gör att det inte blir samma tråkiga färg =) men det som alla pratar om att malar ska äta på frigoliten, hur gör man för att dom inte ska göra det?

                Nu när man läst lite och så så blir man lite taggad på att bygga till mitt 50L aquaterrarium =) kanske med ett vattenfall också? skulle vara coolt ajja det får bli ett senare projekt.. hehe
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Ursprungligen postat av bjuren
                  Nja, jag målade lite mörkare på vissa ställen o ljusare på andra...just för att få lite olika nyanser och lite mer djup i den...kolla lite på den här...tror jag beskrivit det mesta hur jag gick tillväga...det var min första så det var ju inte helt lätt, men kul va d!



                  Mvh Patrik

                  okej Patrik jag ska se in på den tråden, tack =)
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av patriksg
                    jo et är sant att alger och skit gör att det inte blir samma tråkiga färg =) men det som alla pratar om att malar ska äta på frigoliten, hur gör man för att dom inte ska göra det?

                    Nu när man läst lite och så så blir man lite taggad på att bygga till mitt 50L aquaterrarium =) kanske med ett vattenfall också? skulle vara coolt ajja det får bli ett senare projekt.. hehe
                    Det är ju just det.. Somliga anser att bakgrunden vittrar sönder om man inte lackar, andra hävdar motsatsen. Och vi alternerar; varannan dag ska vi måla och lacka, varannan dag vill vi bara ha husfixen.. :P
                    Men vill man vara helt säker på att det ska hålla 10 år så ska man garanterat lacka. Själv funderar vi; vill vi ha bakgrunden om 2 år?

                    Jag är skitsugen på att göra till yngelkaret med! 60 liter.. *S* Men gud så kul!!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • bjuren
                      • November 2006
                      • 297

                      #11
                      Ja, jag tyckte det kändes bäst att göra ett litet "test" i liten skala först, så mitt 54 L blev perfekt! Ja, kan råda alla som har tid och möjlighet att ge sig på det, för det är verkligen riktigt roligt!

                      Mvh Patrik
                      Projekt just nu:
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Ursprungligen postat av bjuren
                        Ja, jag tyckte det kändes bäst att göra ett litet "test" i liten skala först, så mitt 54 L blev perfekt! Ja, kan råda alla som har tid och möjlighet att ge sig på det, för det är verkligen riktigt roligt!

                        Mvh Patrik
                        Tänk om mina kommande yngel blir bostadslösa då? Finns bara en enda lösning; köpa fler kar. Jajamen! *Jättenöjd*
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Koksalt
                          • November 2007
                          • 498

                          #13
                          Ursprungligen postat av bjuren
                          Ja, jag tyckte det kändes bäst att göra ett litet "test" i liten skala först, så mitt 54 L blev perfekt! Ja, kan råda alla som har tid och möjlighet att ge sig på det, för det är verkligen riktigt roligt!

                          Mvh Patrik
                          Bara nyfiken!

                          Lack eller inte lack?
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            jag tror jag ska testa i mitt 54L krabbkar.. =) ska åka snart och köpa lite frigolit till min stjärnhimmel (som zoopet så fint visar hur man gör bland artiklar)

                            sen kanske en dum fråga igen!!!!! man lägger på husfix på frigoliten och sen målar, men kan man ta bort frigoliten sen? den borde ha en stor flytkraft?

                            Tack för att ni har ork att svara på dessa frågor!
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Målar du bakgrunden med husfix och struntar att lacka den så kommer vattnet bli väldigt basiskt. Är det så att du skall ha ansistrus så äter de av ytan. Alla köpta prydnader vi haft i grabbens akvarium gnager de tills färgen försvinner, de brukar inte vara lackerade. Den bakgrund jag har i mitt åttkantiga akvarium är lackat och har 6st ansistrus i den och de har inte gnagt av färgen. När jag tillverkade den bakgrunden blandade jag färgpigmenten i husfixen redan. Det tyckte jag blev bäst. Titta in på hemsidan.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...