bambu som inredning/bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    bambu som inredning/bakgrund

    Tack för alla råd och tips. Jag sammanfattar:

    Limma fast bambun med akvariesilikon i frigolitskiva under bottensanden.
    Levande dracea (lucky bamboo) ett alternativ, om den får sticka upp över ytan.
    Bambu finns att köpa på t.ex. Plantagen.
    Bra att borra små hål i bambun för att minska flytkraften.
    Ej bra att limma direkt mot bakre glaset, bambun missfärgar/ruttnar vid vattenytan och bör kunna bytas ut efter en tid.

    Fick jag med allt? Blev det rätt?
    Senast redigerad av Lilibet; 17 November 2007, 14:29.
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    varför inte bara fästa dom i någon typ frigolit eller liknande och ha den under sanden så bambu rören sticker upp
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Köpa på tex plantagen funkar bra. Ska du sätta fast i frigolit måste du limma fast bambun först i frigoliten.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Janina
        • November 2007
        • 142

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Köpa på tex plantagen funkar bra. Ska du sätta fast i frigolit måste du limma fast bambun först i frigoliten.
        vad för lim kan man köra med?

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Man kan också ha levande dracea (lucky bamboo), om de bara får sticka upp ur vattnet. riktigt snyggt!
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Vanligt akvariesilikon. Har du inget extra akvarium under tiden och vill ha mot bakrutan direkt. Vill du absolut ha direkt mot bakrutan kan man ju sänka ytan och sätta en klick silikon mellan bambun och glaset. Torka glaset först och gärna avfetta med tex oljefri aceton och låta gå några dagar innan fullt upp igen. Innan det får du mäta från akvarietsbotten, invändiga måttet, till toppen på bambun så nedre delen kan hållas på plats med gruset
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av Lilibet
              Någon som har provat? Hur ska jag sätta fast den på bakrutan? Annat att tänka på när det gäller bambu?
              Lite annat som jag märkt:

              Bambun flyter bra med sina luftfickor. Det kan ju åtgärdas genom att borra små hål.

              Annat är att bambun blir "sölig och ruttnar", ser ful ut, ganska snabbt vid vattenytan. Om man har den så långt upp i karet alltså, så att den sticker upp.

              Det sistnämda gör väl att iaf jag skulle tveka att silikona fast bambun som en bakgrund på glasrutan. Jag skulle välja ett alternativ, där det går att byta ut bambun efter ett tag. Missfärgning m.m får man nog räkna med.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Man kan också låta bli att limma den men bara låta sticka ned den i sanden. Bambun mår bra av att mogna några veckor i en hink med vatten som man byter då och då. Min bambu får annars ett konstigt slem som inte ser så kul ut i akvariet.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Sticker man ner den bara i sanden så har den en förmåga att flyta upp ett bra tag
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Tinet
                    • April 2006
                    • 93

                    #10
                    Detta kan låta som en lite dum fråga, men flyter inte frigolit? Om man ska ha den på botten menar jag (visserligen ska den i detta fall täckas av sand)...

                    Kommentar

                    • Koksalt
                      • November 2007
                      • 498

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tinet
                      Detta kan låta som en lite dum fråga, men flyter inte frigolit? Om man ska ha den på botten menar jag (visserligen ska den i detta fall täckas av sand)...
                      Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

                      Men du har alldeles rätt i att frigolit flyter. Men man kan antingen limma (med silicon) fast den i botten på akvariet eller så tyngs den ner av sanden/gruset du lägger över. Dessutom så har du säkert något mer som väger och tynger ner skivan. Tänk bara på att ju tjockare skiva desto mer tyngd måste du ha för att hålla den på botten!

                      Lycka till!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                      Kommentar

                      Arbetssätt...