snäckskal och koraller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calabalik
    • March 2003
    • 12

    snäckskal och koraller??

    Jag är akvarie-novis så ni får ha överseende om jag ställer korkade frågor...
    Är det skadligt för fiskarna att ha snäckskal och hela koraller i akvariet? Kanske de fäller ut kalk eller nåt annat olämpligt?

    Har mosaikguramis, kardinaltetror, kilfläcksrasboror o en mal i ett 250 liters.
  • cool
    • October 2002
    • 1869

    #2
    Nej!!!
    Det finns ju vissa fiskar som fortplantar sig i snäcksal!!
    Det är ciklidr och lever i Tangaynika sjön!
    Men koraller överlever väl inte sötvatten??
    Snäckskal kan du ha men a vet inget om koraller.
    Mendet beror jupå vad du menar fö koraller.
    Tobbe

    Har ett 112 liters kar
    Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!
    Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    NY MSN:t__skate@hotmail.com
    Skorpion och amfibie fantast

    Kommentar

    • aquariumdykarn
      • February 2003
      • 161

      #3
      jag hade koraller och lite snäckskal!!!! dom förstörs i sötvatten!!! dom blir inte allas lika fina efteråt det funkar väl i nån vecka men sen så börjar det tära på dom!!!! så mitt tips är att du inte lägger nr dom i ett sötvatten!!! men fiskarna verkade inte bry sig!!!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Jag är akvarie-novis så ni får ha överseende om jag ställer korkade frågor...
        Är det skadligt för fiskarna att ha snäckskal och hela koraller i akvariet? Kanske de fäller ut kalk eller nåt annat olämpligt?

        Har mosaikguramis, kardinaltetror, kilfläcksrasboror o en mal i ett 250 liters.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Koraller och snäckskal är inte bra om du har fiskar som vill ha mjukt vatten och lågt pH - och det verkar det som om du har. Dessutom löser snäckorna snabbt upp sig i sånt vatten.
        I en malawi eller tanganyika tank däremot, där kan man gärna ha snäckor, eftersom vattnet är hårt och pH't högt. Då håller också snäckorna längre.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • B-Lunn
          • January 2003
          • 182

          #5
          Jag har fått för mej att sötvattenssnäckor är bättre och inte löser upp sej lika fort i sötvatten, har ingen aning om om detta skulle vara sant.
          Jag hade iaf en saltvattensäcka i mitt gamla akvarie en gång för längesen och den löstes upp rätt så snabbt, sen simmade en scalare in i den och dog. Så det kan nog vara olämpligt med vissa snäckor.
          Nu har jag några speciella snäckor till mina dvärg-calvusar, får hoppas dom håller sej bättre.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            I ditt akvarium med de fiskarna du har skall du inte ha i snäckor eller koraller eftersom det höjer ph värdet och dina fiskar vill ha lågt ph.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • calabalik
              • March 2003
              • 12

              #7
              Tack!
              Jag har plockat bort dem. Såg att en snäcka hade börjat luckras upp!

              Kommentar

              Arbetssätt...