Back to nature moduler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

    Back to nature moduler

    Hejsan.


    Jag och min sambo tänker starta upp ett Tangaynika-akvarium för att förgylla vardagsrummet. Akvariet är på 320 L och vi slog på stort och skaffade två Back to Nature moduler av modell A och L som vi tänkte limma dit med akvariesilikon. Samt köra en svart bakgrund på utsidan av akvariet. Modulerna kommer täcka ca 60-70% av akvariets bakgrund. Tror det blir en riktigt läcker bergsvägg.

    Vi hittar dock ingen guide för hur man ska göra detta så tänkte fråga lite här så kanske någon som gjort detta tidigare känner till hur man gör.

    Har jag fattat det rätt att man limmar dit modullerna med silikonet så att INGET vatten tränger in bakom dessa moduler? Tycker det verkar lite läskigt borde det inte bli ett rätt rejält tryck? Men å andra sidan om lite vatten fick komma in så blir det ju ingen omrörning där inne och det skulle lätt bli syrefritt...

    Han i akvarieaffären tipsade om att strö på lite sand på silikonet för att dölja detta. Bra idé?

    Den ena av modulerna kommer ju att sitta högst upp i akvariet. Finns det då inte en risk att vatten kan komma att "skvalpa över" in i modulen då man inte kan fästa modulen absolut i överkant i akvariet pga av den silikonkant som finns i akvariet där ramen är fastlimmad med akvarieglaset?


    Tacksam för alla tips någon kan tänkas komma med före jag sätter igång

    mvh Christian
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nästintill omöjligt att undvika att vatten tar sig in någonstans.
    Visst jag limmar alltid så noggrant som möjligt men detta enbart av den anledningen att inte småfiskar skall kunna ta sig in.
    Tvärtom för att minska flytkraften så borrar jag alltid några småhål på modulens högsta punkter, samt några på modulens lägsta.
    Visst det blir säkert stillastående vatten inne i modulerna (om amn inte använder dom som filter förstås) men jag har har haft modulakvarier med många moduler igång i åtskilliga år utan att det på något sätt har påverkat vattenkvalitén i akvariet. Med all säkerhet så sipprar det ut så lite vatten från modulerna att det inte spelar någon som helst roll.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Limmet
      • December 2003
      • 217

      #3
      Tack för tipsen!

      Det jag tänker är att eftersom den ena modulen kommer att sitta högst upp i akvariet så vid vattenbyten så kommer ju vattenytan ned en bit och om man då har borrat hål så kommer ju vatten att rinna ut. Men antagligen så gör inte detta något?
      Mitt Tanganyika-projekt
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det gör som sagt inget
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          på min hemsida här kan du se hur jag gjort:
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Limmet
            • December 2003
            • 217

            #6
            Ursprungligen postat av fredd
            på min hemsida här kan du se hur jag gjort:
            http://fredd.freehostia.com/diy.htm

            Snyggt tack!
            Mitt Tanganyika-projekt
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

            Kommentar

            • Olorin

              #7
              Har just monterat två slimline (röda) och en modul O(som i olle). Jag satte O modulen mitt i mitt kar i stället för den raka skarven mellan modulerna. Och så har jag som sagt tryckt dit filter och värmare i modulen. Fick tips i akvarieaffären att borra hål och inte sätts ett galler. Funkade perfekt tycker jag för nu borrade jag 3 mm stora hål på alla ställen där man inte kan se dem så man ser inte alls att det är ett filter ens. Att såga i BTN var inte svårt. Jag la modulen mitt på mina slimline, ritade av konturen av modulen och körde med sticksåg. Det blev på sina ställen 2 mm glapp, men det gjorde inget för skrevan ser bara naturlig ut i övergången mellan granit och gnejs. Har tyvärr ingen webb att få upp bilder, men det kommer så fort bahnhof skärpt sig lite.

              Kommentar

              • si1ver
                • October 2006
                • 7

                #8
                Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and


                Jag använder 2 st moduler, H & N...blev skitsnyggt tyckar i alla fall jag

                Du kan borra hål i dom och gömma insuget och utblåset från pumpen (det har jag gjort). Då behöver du inte oroa dig för stillastående vatten inne i modulerna.
                http://www.zoonen.com/res/user/16021...et_orig_SE.jpg

                Kommentar

                • kardon
                  • December 2006
                  • 67

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olorin
                  Har just monterat två slimline (röda) och en modul O(som i olle). Jag satte O modulen mitt i mitt kar i stället för den raka skarven mellan modulerna. Och så har jag som sagt tryckt dit filter och värmare i modulen. Fick tips i akvarieaffären att borra hål och inte sätts ett galler. Funkade perfekt tycker jag för nu borrade jag 3 mm stora hål på alla ställen där man inte kan se dem så man ser inte alls att det är ett filter ens. Att såga i BTN var inte svårt. Jag la modulen mitt på mina slimline, ritade av konturen av modulen och körde med sticksåg. Det blev på sina ställen 2 mm glapp, men det gjorde inget för skrevan ser bara naturlig ut i övergången mellan granit och gnejs. Har tyvärr ingen webb att få upp bilder, men det kommer så fort bahnhof skärpt sig lite.
                  Har du bilder på ditt kar nu? skulle vara roligt att se... =)

                  Kommentar

                  • buffe78
                    • October 2007
                    • 363

                    #10
                    kan man montera in filter å värmare i alla BTNs moduler eller måste man köpa en filtermodul? Tänkte köpa två moduler till mitt 180L som är 80*50*35, är den nån som har lite tips på vad som skulle funka???
                    mvh krille
                    Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av buffe78
                      kan man montera in filter å värmare i alla BTNs moduler eller måste man köpa en filtermodul? Tänkte köpa två moduler till mitt 180L som är 80*50*35, är den nån som har lite tips på vad som skulle funka???
                      mvh krille
                      Nej då det funkar även med andra, välj sådana som är rätt höga erftersom de rymmer mer filtermaterial.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • issus
                        • November 2007
                        • 209

                        #12
                        Har precis sågat till två hörnmoduler från BTN. Och jag måste säga att det är jäkligt dålig passform för hörn asså. Redan innan man sätter sågen i grejerna så ser man att det glipar på flera ställen hur man än ställer grejerna.

                        Vad kan man förvänta sig? Tja, för det priserna de har så tycker jag nog att dom får stila sig lite på kvalitetsfronten.

                        MVH
                        MVH

                        -------------------------------
                        Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Utan tvekan är det som så att det krävs lite grann av den som skall montera moduler. Dels måste man ha en del estetiskt och framförallt får man inte ha tummen mitt i handen

                          Exakt passform går inte att få om inte en bakgrund är extremt platt. Är de extremt platta kan man göra en metallform som kan stå emot när poleuretanen expanderar när den svalnar. En sådan form till en slimlineplatta väger uppåt 100 kg.
                          En form som skulle stå orka stå emot trycket från en oregelbunden bakgrund vore omöjlig att bygga - därför är det oundvikligt med oregelbundenheter, och då speciellt för modulerna.

                          Själv har jag genom årens lopp säkert monterat flera hundra modulbitar och tycker att det inte är några större problem om man klarar att hantera en hyvel eller kniv. Detta med att såga och hyvla till bitar så att de passar in på ett snyggt sätt är ju det roliga.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 December 2007, 11:21.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • bjuren
                            • November 2006
                            • 297

                            #14
                            Har precis byggt med moduler i ett 640 L.

                            Och blev också förvånad över hur ojämn passformen var...men nu när man fått det förklarat känns det lite bättre... Håller helt med Kjell om att det roligaste är ju nästan att måtta, såga, finslipa och justera, för att få den perfekta passformen...
                            Tur att man inte har tummen mitt i!

                            Mvh Patrik
                            Projekt just nu:
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1065060

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1278507

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av bjuren
                              Tur att man inte har tummen mitt i!

                              Mvh Patrik
                              Man kan ju också säga att modulerna är olika poppis i olika länder. I stora "ikealänder" säljs det väldigt mycket moduler, medan de inte alls säljs i länder där man är vana vid att allt skall "serveras på fat".
                              I Sverige säljs t.ex. få akvarier färdiginredda med BTN, medan det i vissa andra länder så måste affärerna montera bakgrunden för kunden (vilket de dock tar betalt för) för att de skall kunna sälja som.
                              Helt enkelt olika traditioner.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...