sätta "fast" bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frozenhart
    • November 2005
    • 29

    sätta "fast" bakgrund

    Hej jag ska byta bakgrund till mitt akvarium. jag hade tänkt mig en "vanlig" bakgrund (på rulle) ifrån en djurbutik i stan. problemet kommer sen då jag ska sätta dit den. den här bakgrunden jag har nu lossnar i kanterna hela tiden samt att det blir som bubblor i den. nån som har ett tips på hur man sätter dit den bra? och får den att stanna där? jag har nämligen 2 katter också som finner mycket nöje i att pilla på bakgrunden hela tiden,vilket gör att det blir mer "bubblor" i den..

    en annan fråga är om man ska ha helblå bakgrund eller om det ser bättre ut med växter o sten som bakgrund. jag tänkte på att det kanske syns tydligt om man får tofsalger te.x på en helblå bakgrund.?

    hoppas ni har några bra förslag MVH Caroline
  • demonia_demonium
    • October 2006
    • 8

    #2
    Tja blå bakgrund funkar ju men ja tycker alger o skit syns mest på dem så hitta en bakgrund du tycker om ser ju enligt min mening finare ut med växter sten eller rötter som bakgrund
    Bättre slänga pengarna i karen en i sjön

    Kommentar

    • Fredrik_Eneroth
      • November 2007
      • 10

      #3
      bättre du köper en btn bakgrund, typ slim line el nåt, mkt finare så

      mitt ena : http://Eneroth.bilddagboken.se/index...EmY3VycmltZz0z

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        #4
        Ursprungligen postat av Fredrik_Eneroth
        bättre du köper en btn bakgrund, typ slim line el nåt, mkt finare så

        mitt ena : http://Eneroth.bilddagboken.se/index...EmY3VycmltZz0z

        Kostar ju lagom mycket mer pengar också!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av Fredrik_Eneroth
          bättre du köper en btn bakgrund, typ slim line el nåt, mkt finare så

          mitt ena : http://Eneroth.bilddagboken.se/index...EmY3VycmltZz0z
          Håller med, det är helt klart snyggare. Men som lågbudgetexempel kan jag tipsa olika färgers kartong (sådan som man pysslar med). Jag lade en mörkbrun kartong bakom mitt nanokar och är mycket nöjd med resultatet, men det är nystartat så algerna har inte kommit än. Det där med katten vet jag inte men jag lade fast den med tape i ramen. Det har hållit bra åtminståne tidigare.
          h. Johan

          Kommentar

          • Fredrik_Eneroth
            • November 2007
            • 10

            #6
            för mej är det gratis. jag gör btn bakgrunder hela dagarna på jobbet :P

            Kommentar

            • Olorin

              #7
              Jasså, det är du som har målat min BTN då Fredrik. Då har jag en fråga... Varför finns inte moduler och slimline i samma färg?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Jasså, det är du som har målat min BTN då Fredrik. Då har jag en fråga... Varför finns inte moduler och slimline i samma färg?
                Därför att det för Slimline används en enklare färgningsmetod (färre färger används) så att de skall gå fortare att tillverka och bli billigare.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Fredrik_Eneroth
                  • November 2007
                  • 10

                  #9
                  håller med kjell , fast vi gör ju moulerna i vit faxe också..

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Lägg en tunn bit kartong utanpå bakgrunden och tejpa fast.
                    Kartongen gör så att du slipper bubblor i bakgrunden.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Olorin

                      #11
                      Färre färger? Det jag vände mig mot är att det är helt olika nyanser. Modulerna är mellangrå mest, slimline är röd eller vit, en mellangrå är ju inte fler nyanser än vit eller röd, bara annorlunda.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Färre färger? Det jag vände mig mot är att det är helt olika nyanser. Modulerna är mellangrå mest, slimline är röd eller vit, en mellangrå är ju inte fler nyanser än vit eller röd, bara annorlunda.
                        Jodå det är färre färger på slimline. På den så använder man i princip bara en färg (som dock kan variera lite beroende på hur mycket som läggs på), på de vanliga så blandas flera olika färger vilket ger en betydligt mer komplicerad tillverkningsprocess.
                        Om man skulle köra samma system på Slimline så skulle de vara åtskilligt dyrare.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Olorin

                          #13
                          Att man vill ha färre färger kan man förstå, men inte varför man väljer nyanser som inte passar till modulerna. Det är räcker ju med två nyanser. En mörk grafitgrå och en ljusare.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Att man vill ha färre färger kan man förstå, men inte varför man väljer nyanser som inte passar till modulerna. Det är räcker ju med två nyanser. En mörk grafitgrå och en ljusare.
                            Mörkt grafitgrå (om det nu är det man vill ha) får man fram genom att blanda olika färger vid tillverkningen, inte genom att gå in i en färgaffär och köpa en burk med färg.
                            Det finns bara ett fåtal basfärger som fungerar vid produktionen - sedan kan man blanda dessa färger för att få fram nya färger.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Olorin

                              #15
                              Jag har målat allt från ögonbryn och rutiga kläder på tennsoldater och upp till lagårdsväggar. Drybrushning med olika nyanser av grått brukar ge en bra grå granit. Men det kanske är så att det saknas bra giftfria nyanser som funkar i akvarium och att det är det som ställer till de här blandningsproblemen för back to nature. Hur somhelst tycker jag det är synd att det inte finns en modulgrå slimline. Det kanske inte är vanligt, men för min del var det inte snålhet som gjorde att jag valde slimline utan för att jag trots den röda nyansen trots allt ser bättre ut än att ha svart mellan modulerna. Och vit kalksten finns ju i naturen i princip bara på Gotland så det tycker känns helt fel så den vita gick bort direkt. Hade det funnits en 500 spänns granitgrå hade jag valt den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...