Starta upp yngelakvarium!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

Starta upp yngelakvarium!

Platysarna ska få ett alldeles eget akvarium nu, ett 72 liters, så de slipper bli fiskmat..
    Men jag vill att det ska vara ett lite iögonfallande och "kul" akvarium i motsats till det stora som vi inrett så naturligt som möjligt.
    Skulle alltså vilja ha lite färg och tänker mig koraller som dekoration (utgångspunkt).

Tips på lämpliga växter som kan vara snygga? Tips på snygga färgkombinationer (färg på grus och sten samt bakgrund)? Och hur många platys är lagom att ha där från start...?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • Erika
    • May 2007
    • 182

Hej!
    Kul att starta nytt akvarium
    Vad är det för färg på platysarna?
    MVH Erika
    MVH Erika

Kommentar

• Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

Ja, det känns HUR kul som helst att få starta upp ett nytt!!
      I dagsläget har vi 5; 4 vanliga röda och en med svart fena (de var fler tidigare.. *Harkel*).
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

Kommentar

• Erika
        • May 2007
        • 182

Ursprungligen postat av lili76
        Ja, det känns HUR kul som helst att få starta upp ett nytt!!
        I dagsläget har vi 5; 4 vanliga röda och en med svart fena (de var fler tidigare.. *Harkel*).
        Då skulle jag ha svart bakgrund (Tar fram färgen hos fiskarna) Någon rot som skapar "mystik" ska du ha med tycker jag. Växter: anubias, Gälört och javamossa för att ev. några yngel ska kunna gömma sig. Någon storbladig växt med för att det är snyggt. Kanske gruset ska vara svart med....
        Hoppas du förstår hur jag menar.

//Erika
        MVH Erika

Kommentar

• Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

Jag är helt med! Svart grus hade jag oxå en tanke på och rot vill jag ha! Tackar för tipset om växter.
          Tips på hur man gör den svarta bakgrunden bäst?
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

Kommentar

• Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

Det är snyggt med svart sand,vi hade det i ett kar men det blev för mycket jobb att hålla rent då allt bajs från fiskarna syntes på sanden,så skall man ha svart sand så skall man nog ha fiskar som inte skitnar ner så mycket.

Thomas
            Thomas & Anna

www.annaothomas.com

Kommentar

• Erika
              • May 2007
              • 182

Jag är helt med! Svart grus hade jag oxå en tanke på och rot vill jag ha! Tackar för tipset om växter.
              Tips på hur man gör den svarta bakgrunden bäst?
              En del plastbakgunder bruka ha det som baksida. Jag vände helt enkelt på min fotobakrund med växter på.....blev hur bra som helst!!! Färgen kommer fram på fiskarna , de syns jättebra. Låt förresten inte växterna täcka hela bakändan utan låt Anubiasen stå ensam så att man ser in genom hela akvariet på något ställe. Ha de högre växterna i klungor för med "skogeffekt". Jag tycker det är snygg om man har mycket växter på ett ställe och låter rötter, sten och låga växter skapa "mystik" på ett annat.
              // Erika
              MVH Erika

Kommentar

• Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

Ursprungligen postat av Thomas&Anna
                Det är snyggt med svart sand,vi hade det i ett kar men det blev för mycket jobb att hålla rent då allt bajs från fiskarna syntes på sanden,så skall man ha svart sand så skall man nog ha fiskar som inte skitnar ner så mycket.

Thomas
                Det är ju väldigt sant.. Vet inte hur pass Platys skitar ner? Fast det känns nästan som om det kan vara värt besväret!

Men en fråga återstår; hur många är det lämpligt att ha från start? Bara de fem vi redan har, eller det är "ok" att komplettera upp med ytterligare någon?
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

Kommentar

• Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

Ursprungligen postat av Erika
                  En del plastbakgunder bruka ha det som baksida. Jag vände helt enkelt på min fotobakrund med växter på.....blev hur bra som helst!!! Färgen kommer fram på fiskarna , de syns jättebra. Låt förresten inte växterna täcka hela bakändan utan låt Anubiasen stå ensam så att man ser in genom hela akvariet på något ställe. Ha de högre växterna i klungor för med "skogeffekt". Jag tycker det är snygg om man har mycket växter på ett ställe och låter rötter, sten och låga växter skapa "mystik" på ett annat.
                  // Erika
                  Aha! Får vända på zoobutikens bakgrunder och spana! Annars borde det funka bra med vanligt svart, lite tjockare papper (från hobbyaffären) kanske?
                  Snyggast blir ju att måla, men känns lite trist om man senare ångrar sig och vill göra nåt annat.

Jättetack för tips om växternas placering! Precis sådana tips jag behöver!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

Kommentar

• Erika
                    • May 2007
                    • 182

Men en fråga återstår; hur många är det lämpligt att ha från start? Bara de fem vi redan har, eller det är "ok" att komplettera upp med ytterligare någon?[/quote]

Du ska vänta med att köpa fler, några vecka eller så. Håll koll på vattenvärdet i början och skaffa någon mal lite senare när akvariet blivit stabilt.
                    // Erika
                    MVH Erika

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

Jo.. Nu kommer vi att ta vatten från det befintliga akvariet, vilket bör "snabba på" uppstarten något. Tänker på senare, när balansen är bra och akvariet inkört ordentligt.
                      Så "start" var inte menat som start i den bemärkelsen.. *S*
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

Glömde en sak; mal finns oxå! Det finns en fördel med att redan ha ett system igång när man ska starta nytt... Allting blir betydligt enklare och billigare!
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

Kommentar

• Erika
                          • May 2007
                          • 182

Jo.. Nu kommer vi att ta vatten från det befintliga akvariet, vilket bör "snabba på" uppstarten något. Tänker på senare, när balansen är bra och akvariet inkört ordentligt.
                          Så "start" var inte menat som start i den bemärkelsen.. *S*
                          Det är bra å ta "gammalt" vatten! Lycka till med inredningen!
                          MVH Erika

Kommentar

• Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

Tackar!
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

Kommentar

• Plarsen
                              • September 2007
                              • 88

Nu snor jag tråden lite Hoppas att det är okej..
                              Jag hade tänkt mig guppy (lr endlers) i mitt akvarium, det ska upp om några veckor och jag undrar lite vad jag ska ha för inredning.. Akvariumet är ca 20 liters så det finns inte så mycket plats. Några tips för att yngel ska klara sig?
                              Mvh Erica
                              Med Vänliga Hälsningar
                              Erica

~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

Kommentar

Arbetssätt...