Giftiga löv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dahlen
    • May 2007
    • 31

Giftiga löv?

Hej!

Jag undrar om löv av bok, blodbok och ek är giftiga för akvariefiskar?
    Dekorerade mina kar med löv av dessa arter (ca ett löv/15liter) i helgen. Nu har mina golden ancistrus fått spel och simmar runt i karet som galningar. De andra fiskarna (koppartetra) och räkorna ter sig normalt.

Har samma sorts löv i mina två andra kar där jag håller "vanlig" ancistrus. I dessa kar är allt fri och fröjd (än så länge).

Kan mina "goldens" beteende tyda på något annat t ex sjukdom? Har tidigare (för ca ett halvår sedan) haft vita prick i detta kar (medicinerat med gott resultat). Det är väldigt svårt att se om de har några mystiska vita prickar eftersom de har prickig teckning.

Tacksam för svar

MVH /Jennie
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Bok, blodbok och ek är inte giftiga. Däremot avger de syra, så om du har mjukt vatten kan pH ramla farligt lågt. Ett vattenbyte (gärna med en rågad tesked bikarbonat) löser i så fall problemet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Dahlen
      • May 2007
      • 31

pH ligger på 7. Jag kokade löven lite lätt innan jag lade ner dem i karet.

Kan det vara så att ancistrusarna bara är glada när de "tok-simmar" runt runt...? De är ca 4 cm.
      Senast redigerad av Dahlen; 30 October 2007, 00:32.

Kommentar

• tummen
        • March 2005
        • 5199

Ursprungligen postat av Dahlen
        pH ligger på 7. Jag kokade löven lite lätt innan jag lade ner dem i karet.

Kan det vara så att ancistrusarna bara är glada när de "tok-simmar" runt runt...? De är ca 4 cm.
        Kanske att de är lite nyfikna på den nya inredningen, om de verkar friska i övrig är det nog ingenting att oroa sig för.
        Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

Arbetssätt...