Bok-träd i Stockholm?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Bok-träd i Stockholm?

Det börjar dra ihop sig till lövfällning, och jag tänkte höra om nån har några tips om var man kan hitta ett bok-träd norr om Stockholm (som inte står på en tomt el. dyl., utan där man enkelt kan hämta löv till akvariet)?

Jag visste av ett par bok-träd när jag bodde i södra stockholm: intill Älvsjö station, på vägen mot Mässan, fanns en jättestor bok, och intill Balingsta Allé, mellan Allén och Mörtsjön, strax innan man kommer fram till Balingsta, fanns en hel liten bok-dunge. Den som vill kan hitta kart-koordinater till extra storvuxen bok och ek i huddinge här: http://www.natur.huddinge.se/pdf/ekar/ekhudd.pdf

Men här norr om stan, specifikt i Täby, har jag inte sett en enda bok, så tips mottages tacksamt!
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

Bok i Älvsjö? Det måste undersökas!
    Jag brukar åka till Taxinge slott, som förutom en bokskog kan locka med "norra Europas största kakbord".
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

Kommentar

• Sara1111
      • April 2007
      • 202

Norr om stan finns det finns en bokskog vid Rydboholms slott. Åk mot Vaxholm och sväng av mot Östra Ryds kyrka och sen genom allén till höger. Det finns en parkering och många fina stigar att trampa omkring på.
      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

Kommentar

• addo
        • January 2007
        • 609

I Sollentuna finns det ett par dungar i Edsbergsparken, du får följa gångvägen i västra delen av parken och se om du hittar.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

addo: Menar du vid skidbacken? http://kartor.eniro.se/query?&what=m...na&stq=0&pis=0

sara111: Rydboholms slott? Rydbo ligger alldeles i närheten, visste inte ens att det fanns ett slott där! Tackar för det tipset!

Det slår mig också att jag bör plantera en bok ute vid vårat sommarställe. Redan om några år borde den producera tillräckligt med löv för ett litet akvarium.
          Senast redigerad av Azur; 28 September 2007, 12:40.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

haha, något för "du vet att du är akvarist när..."-tråden!

"...när du planterar ett träd bara för att kunna samla träd på hösten för att lägga i karet"
            222 liter Malawi

Kommentar

• Matsvin
              • April 2006
              • 254

Hagaparken....
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av Matsvin
                Hagaparken....
                Var i hagaparken? Kan inte minnas jag sett nån bok där...

Kommentar

• miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

Men vilken bra diskussion!! Jag har funderat på precis detta tidigare men inte tänt på att fråga er om det!! Jag ska absolut ut och plocka på norrorts träd!!

Förresten, funkar det med blodbok lika som med vanlig bok?? Eller färgar den vattnet mer?
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

Kika gärna in i min dagbok!

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Blodbok borde funka precis som vanlig bok; det är ju liksom som höstfärgen på vanlig bok. Avenbok (den lilla busk-liknande boken som brukar användas som häckväxt) däremot sägs ha löv som löser upp sig mycket snabbare än vanlig bok.

Kommentar

• addo
                      • January 2007
                      • 609

edsbergsparken ligger i änden på edsviken, om du zomar ut på din karta så ser du vattnet. häckbusken heter avenbok

Kommentar

• fredd
                        • February 2007
                        • 3360

såg en/ett bok träd idag på skolgården på skolan jag jobbar, dock så bor jag utanför gbg
                        www.frfoto.tk

Kommentar

• Matsvin
                          • April 2006
                          • 254

Ursprungligen postat av Matsvin
                          Hagaparken....
                          Mot Stallis till, den änden av parken i alla fall...
                          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

• Härja
                            • March 2007
                            • 298

Ekebyhovsparken på Ekerö är bombad med bok-träd...
                            www.nittionio.com
                            mina egna fotografier

Kommentar

• topcabbie
                              • January 2007
                              • 128

Ursprungligen postat av Azur
                              Men här norr om stan, specifikt i Täby, har jag inte sett en enda bok, så tips mottages tacksamt!
                              Täby känner jag inte till så väl, men jag vet att det vid Steninge slott utanför Märsta finns en planterad bokskog
                              /Roland
                              Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                              (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                              Hemsida Mina akvarier

Kommentar

Arbetssätt...