Silikon!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saa-m
    • May 2007
    • 30

Silikon!

Nu har jag letat och sökt igen hela forumet känns det som!

Hadde några silikontuber hemma och undrar om någon kanske har erfarenhet av dem och om dom går att använda!

Till det jag ska göra, Har fått insperation av en här på forumet! och tänkte göra en kokosnöt-grotta med sand på.

vet att det finns att köpa på claes olsson osv. men tänkte kolla om dessa går att använda.

Tuberna:
    SikaBond-525
    Casco Våtrum Silikon
    Casco SuperSet
    Höganäs Sanitetssilikon

Tack!
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

Ursprungligen postat av Saa-m
    Nu har jag letat och sökt igen hela forumet känns det som!

Hadde några silikontuber hemma och undrar om någon kanske har erfarenhet av dem och om dom går att använda!

Till det jag ska göra, Har fått insperation av en här på forumet! och tänkte göra en kokosnöt-grotta med sand på.

vet att det finns att köpa på claes olsson osv. men tänkte kolla om dessa går att använda.

Tuberna:
    SikaBond-525
    Casco Våtrum Silikon
    Casco SuperSet
    Höganäs Sanitetssilikon

Tack!
    Nej, du kan aldrig andvända silikon avsedda till badrum! Dessa inehåller antimögelmedel som kan vara dödligt för fiskar. Det du ska andvända är glas-silikon. Samma som man andvänder att limma akvarium med. Kolla noga på förpackningen att det går att andvända i akvarium.
    Senast redigerad av Loelle; 11 September 2007, 17:27.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

Kommentar

• firefox75
      • April 2007
      • 1806

Samtliga innehåller anitmögelmedel och/eller fungicid...
      Väldigt giftiga ämnen.
      Dock så är det tyvärr så att de nämnda silikon typerna ofta har mindre töjning och snabbare härdning än glas silikon.
      Har faktiskt gjort ett test där jag kört med SikaBond-525/våtrums silikon i fogen mellan glasen och sen glassilikon som inner fog...
      Har aldrig upplevt att mina firrar dött eller visat tendenser på att må dåligt...men det krävs en viss nogrannhet då det antimögelbehandlade silikonet absolut inte får komma i kontakt med akvarie vattnet.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

Arbetssätt...