Blästringssand?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

Blästringssand?

Är på jakt efter sand till mitt 110L akvarium. Har kollat på de zooaffärer som finns här ikring. Vill inte vara snål mot mina fiskar, men det känns som om 400-500:- är lite mycket för 15-20kg finkornig sand. Betalar det självklart om jag inte har något val, men jag tänkte höra om någon annan här har en schyst idé på var man kan få tag på billig och bra sand.

Såg att någon skrivit om blästersand från Biltema, men då har jag 38mil tur och retur till närmsta butik och det blir ju nästan 400:- bara i bensin. Funkar det med vilken blästringssand som helst? Måste det inte vara speciell sand till just akvarium? Och måste det behandlas eller nått innan man använder det?
    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • HenrikV
    • January 2007
    • 358

Du kanske vet någon fin sandstrand i din närhet som inte tar illa vid sig om någon (du) råkar bära med dig 15L sand därifrån?
    Se bara till att tvätta och koka sanden ordentligt innan det hamnar i ditt akvarium. Det är mer jobb än med blästersand, men det kostar nog inte 400+:-.
    Tanganyika

Kommentar

• Fridas
      • September 2007
      • 629

Ursprungligen postat av Herne
      Du kanske vet någon fin sandstrand i din närhet som inte tar illa vid sig om någon (du) råkar bära med dig 15L sand därifrån?
      Se bara till att tvätta och koka sanden ordentligt innan det hamnar i ditt akvarium. Det är mer jobb än med blästersand, men det kostar nog inte 400+:-.
      He he Får ta med mig en tunna och en spade imorgon då *Öhmm*

Men om man får tag i blästringssand så kan man alltså använda det med?

Tack för svaret!!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• HenrikV
        • January 2007
        • 358

Jag har biltemas blästersand i 4 av mina 6 akvarium och det fungerar kanon. Behöver inte ens tvättas innan man häller i det och det kostar bara 49:- för 25kg.
        Fiskarna verkar gilla det också. (Har bl a. Xenotilapia Flavipinnis som måste ha fin sand)
        Tanganyika

Kommentar

• HenrikV
          • January 2007
          • 358

Här finns foto (inlägg 56) på ett av mina akvarium med blästersanden. Riktigt så rödaktig är den inte, det beror nog mest på ena lysröret...
          Senast redigerad av HenrikV; 11 September 2007, 02:10.
          Tanganyika

Kommentar

• Björne_77
            • August 2007
            • 133

hmm tvättas jo ho du min blästersand var skit skitig fick skölja ett par gånger!
            Jag är en stolt plantswapare

Kommentar

• erik l
              • July 2005
              • 308

Ja oavsett så bör sanden iaf sköljas innan den går i karet

Kommentar

• Mia A
                • February 2007
                • 357

Du kanske har ett JULA varuhus närmare?

Deras blästersand funkar också utmärkt

Om du inte har fisk i karet så kanske du kan hälla i sanden direkt och sedan göra några riktigt stora vattenbyten ett par dagar så dimman och smutsen försvinner.
                Mvh / Mia

Kommentar

• Maffia666

Ursprungligen postat av Fridas
                  Är på jakt efter sand till mitt 110L akvarium. Har kollat på de zooaffärer som finns här ikring. Vill inte vara snål mot mina fiskar, men det känns som om 400-500:- är lite mycket för 15-20kg finkornig sand. Betalar det självklart om jag inte har något val, men jag tänkte höra om någon annan här har en schyst idé på var man kan få tag på billig och bra sand.

Såg att någon skrivit om blästersand från Biltema, men då har jag 38mil tur och retur till närmsta butik och det blir ju nästan 400:- bara i bensin. Funkar det med vilken blästringssand som helst? Måste det inte vara speciell sand till just akvarium? Och måste det behandlas eller nått innan man använder det?
                  Tacksam för svar!
                  Jag köpte tvättad sandlådesand på ett byggvaruhus som kostade 40:- för 20kg som jag använder i mitt Malawikar.

Kommentar

• FredrikH
                    • February 2007
                    • 724

Ursprungligen postat av Herne
                    Jag har biltemas blästersand i 4 av mina 6 akvarium och det fungerar kanon. Behöver inte ens tvättas innan man häller i det och det kostar bara 49:- för 25kg.
                    Fiskarna verkar gilla det också. (Har bl a. Xenotilapia Flavipinnis som måste ha fin sand)
                    Enligt min erfarenhet så är blästersanden måttligt dammig, och bör sköljas ur ett par gånger innan det läggs i karet.
                    200l SA
                    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

- Vem är den där lol alla snackar om?

Kommentar

• Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

Som någon sa tidigare så har JULA blästersand till samma pris som biltema. har den i mina kar och den funkar utmärkt!

/Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

Kommentar

• chessman
                        • November 2006
                        • 368

Hjälp med att läsa innehållsförteckning!

Hej
                        Skulle vilja ha hjälp med att kolla om denna sand skulle gå att använda i vårt akvarium. Enligt de som säljer skulle denna vara renare än biltemas.. vad tror ni.

Denna webbplats är till salu! shd.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, shd.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Eliza
                        Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                        Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Ursprungligen postat av Fridas

Tacksam för svar!
                          Jag kör med fogsand, köpte min 25kilossäck på beijerbyggmaterial för 59kr, vet även att tex coop forum har samma och tror du kan hitta det på vilket byggvaruhus som helst, kolla bara kornstorleken först, vissa kan ha lite grövre, min va upp till 2mm (lite grövre än blästersand men funkar minst lika bra), alltid säkrast att skölja ur sand även om jag inte behövt göra det då just denna säck va väldigt ren sand i.

Kommentar

Arbetssätt...