Flytande rot

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

Flytande rot

Införskaffade en redmoor rot för en knapp vecka sen men den flöt som en kork. Läste i en tidigare tråd att det kan gå ett par dagar innan den sjunker. Nu har jag borrat hål i den för att vattnet lättare skall tränga in men även det verkar fruktlöst...

Nån som har några övriga tips? Tidigare erfarenheter av redmoor, etc... Vill helst inte fästa den med silikon el dylikt.

/Mvh Thomas
    Akvarium über alles
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

Koka o blöt lägg!
    Kanske du har en hålsten o binder den med fiskelina.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

har du köpt den i en affär som sålt den för akvariebruk så skulle du lämnat tillbaks den INNAN du borrat hål i den
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Christian78
        • June 2007
        • 26

Hade samma problem, den flöt dock inte som en kork utan det räckte med en liten sten på ca 1hg för att den skulle ligga kvar, fick ha det så i 2 veckor men nu ligger den fint på botten. Så det är tålamod som gäller, förr eller senare sjunker den, om det inte är bark vill säga.
        ---------------------------------------------------
        Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
        ---------------------------------------------------

Kommentar

• havre
          • September 2006
          • 281

Vill inte lämna tillbaks, den är perfekt i mina ögon och jag "måste" ha den i mitt kar. Dessutom kan jag visst lämna tillbaks den, fast då under reklamation för felaktig vara eller felaktig marknadsföring etc..

Som en kork flyter den väl inte en kork längre. Eftersom den mest är massa små grenar tänkte jag att den kanske aldrig kom att sjunka...Är ganska stor så måste ha den i badkaret och därför undrar jag mest om det är värt mödan eller om den aldrig kommer ge med sig. Men allt pekar på att den kommer det så det är väl bara att fortsätta!
          Akvarium über alles

Kommentar

• Eprex
            • July 2005
            • 131

så är det rötter flyter, de sjunker efter 1 dag - 3 måndager :P, beror helt på, men prova att koka den i en STOR kastrull och sedan när den inte är het lägg ner den i karet, testa även att binda fast den i en sten osv.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

köper man rötter så ska de sjunka på en gång, alla mina rötter utom en som jag lämnade tillbaks har sjunkit och det är ca 15 rötter!
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• FredrikW

Den roten jag köpte tog det ca 2-3 månader innan den sjönk.

Kommentar

• Eprex
                  • July 2005
                  • 131

haha :P
                  ja det är ju lite olika,

Åheim: känns lite konstigt att dom sjönk direkt, de är ju torra (?)
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av Eprex
                    haha :P
                    ja det är ju lite olika,

Åheim: känns lite konstigt att dom sjönk direkt, de är ju torra (?)
                    Konstigt? vaför då! har du aldrig köpt en rot som har sjunkit menar du
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

om du provar att såga i en "riktig" akvarierot så märker du att den är väldigt kompakt och sammansatt och svår att såga itu, därmed har den ingen flytkraft och sjunker!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• evus
                        • September 2006
                        • 729

Du känner oftast på vikten om de kommer att sjunka eller inte. Om du betalar per kilo så kan det löna sig att köpa en torr med resultatet att du får vänta på att den ska sjunka (om du inte har köpt korkek dvs)
                        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

Kommentar

• legob
                          • May 2007
                          • 642

Ursprungligen postat av åheim
                          om du provar att såga i en "riktig" akvarierot så märker du att den är väldigt kompakt och sammansatt och svår att såga itu, därmed har den ingen flytkraft och sjunker!
                          Vad har flytkraften att göra med om en rot är svår att såga i eller inte? Pansarkryssare är också svåra att såga i men flyter för det. Det har väl att göra med Archimedes princip om vikten av det undanträngda vattnet och vikten av föremålet.

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Ursprungligen postat av legob
                            Vad har flytkraften att göra med om en rot är svår att såga i eller inte? Pansarkryssare är också svåra att såga i men flyter för det. Det har väl att göra med Archimedes princip om vikten av det undanträngda vattnet och vikten av föremålet.
                            Men herre gud va har ett skepp med detta att göra? ett fartyg har ett skrov men skulle man göra den i ett helgutet stycke skulle den sjukna som en gråsten! Det jag snackar om är en rot med hög densitet och är alltså massiv och därmed tyngre är det vatten den tränger undan
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Milbot
                              • November 2005
                              • 188

En rot jag köpte en gång ville inte sjunka direkt så jag borrade små hål i ändarna på roten, trädde fiskelina genom hålen och band fast två plastlock i var sin ända på roten. Väl nere i karet låg plastlocken en bit ner under sanden vilket gjorde att roten höll sig nere.

Numera brukar jag alltid fråga i affären om jag får testdoppa roten i ett kar innan jag köper den. Då slipper man bli besviken när man kommer hem.

//Christian

Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

Kommentar

Arbetssätt...