rengöra kalksten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artifaction
    • February 2007
    • 107

rengöra kalksten

har ett gäng med kalksten som till en början var kritvit. nu har tyvärr roten färgat av sig så mycket att stenarna har blivit gula, finns det något bra sätt att få dom vita igen, typ klorin eller?? tror rotjäkeln åker ut, synd bara för dels var den dyr och så ger den en massa fina gömställen till mina malawisar. (det är en ganska stor rot så det skulle väl ta ett år typ innan den slutar färga av sig)
  • Nygge
    • July 2007
    • 27

jag är inte så säker på att du ska använda något kemiskt (jag kan ju ha fel...) men prova med att lägga stenen i vatten (inte i akvariet) och skrubba av smutsen med en diskborste eller liknande. kalk är ganska mjukt när det är fuktigt så det lär inte ta någon längre tid för dig att få fram en ny fin yta...

Kommentar

• Artifaction
      • February 2007
      • 107

tack, ska prova det och se om det hjälper.

Kommentar

• matte159
        • March 2007
        • 1147

Skrubba brukar inte funka sådär jätte bra. Jag skulle laggt stenen i en kastrull (om den får plats) och kokat den i ca. 15min.

Kompisen har en kalksten som var alldeles grön (av alger). Han skrubbade ijäl sig på den j*vla stenen utan resultat. Han testade att koka den och alla alger bara försvann. Det borde funka lika bra på missfärgade kalkstenar.
        Har tyvärr inga egna erfarenheter om detta, men det är nog i alla fall värt ett försök.

Hoppas att det hjälper!!!
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

Kommentar

• Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

Sen finns det olika sorter av kalksten, hålstenen är helt klart hårdare här hemma har jag mer poröst material om man kan utrycka sig så.Håller nog med matte här ovan men att koka det skulle nog att gå med varmt vatten i en stor balja och med en diskborste och skrubba det ialla fall på det porösare marerialet nu vet jag inte vad du har.
          Mvh.Patrik

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Klorin funkar rätt bra på kalksten. Jag har använt det på kalksten jag plockat själv som var missfärgad.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Artifaction
              • February 2007
              • 107

Tackar, då fick jag lite mer tips att prova, det är både vit hålsten och den andra tror jag heter faxekalk. nåt av tipsen borde ju hjälpa. (återkommer med resultat)

Kommentar

• Tors hammare
                • April 2007
                • 572

En högtryckstvätt funkar utmärkt, enligt en artikel i ciklidbladet.
                Mvh Peter

Kommentar

• Artifaction
                  • February 2007
                  • 107

OK det skulle jag kanske provat innan jag kokade den, jag la i lite tvättmedel för jag tänkte det löser väl upp lite av skiten... det gjorde det, det gulbruna försvann men den blev inte vit igen, den blev grön

Kommentar

• matte159
                    • March 2007
                    • 1147

Förlåt! Jag blev lite full i skratt (inte av skade gladje) när jag läste!

Jag vet inte vad som funkar mot det gröna, men det borde ju funka att göra på de sätt som har nämnts. Högtryckstvätt, kokning, skrubbning mm. Det är ju en missfärgning precis som det gula från rötterna! Funkar inte det så kan jag tyvärr inte hjälpa till längre!!!

Lycka till!!!
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

Kommentar

• Artifaction
                      • February 2007
                      • 107

Ja lite komiskt var det, iaf lite konstigt. men jag kom på att om man kokar ägg för länge, blir dom inte gröna då? äggskal består ju till största delen av kalk. eller kan den det blivit någon reaktion av tvättmedlet (tensider och zeoliter)?

Kommentar

• matte159
                        • March 2007
                        • 1147

Just de hade vi i Kemin! I ägg finns det svavel och på något konstigt sätt så blir det grönt (hängde inte riktigt med på den lektionen). Det kanske oxiderar? Svaveloxid

JAG HAR INGEN ANING, men det är inte kalken i skalets fel att det blir grönt!
                        Rätta mig om jag har fel!
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

Kommentar

Arbetssätt...