DIY: Hur ska man avskilja med glas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

DIY: Hur ska man avskilja med glas?

Jag vill sätta en genomskinlig skiljevägg i mitten av ett 54-liters akvarium för att skilja honor och hannar innan leken, men hur får man bäst en glas/plexiglasskiva att stå som en skiljevägg (den ska inte silokonas fast, för man ska kunna ta bort den sedan).

Jag funderar på att måttbeställa en glasskiva och gör den 1 cm smalare än akvariets innermått, och sedan fogar kanterna med nåt tättslutande, typ en list, men den får förstås inte vara giftig för firrarna.

Tips, pleeaaassse!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Är karet ett helglas eller med alu-ram?
    Stag som går tvärsöver karet?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Pazappa
      • May 2007
      • 330

Det är helglas, nåt stag finns inte, det är ett akvarium med plastlock med inbyggd lysrörsramp.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Då kan du silikona fast ett par lister på varje sida som du kan skjuta ner skivan mellan. Jag skulle själv ha plexi till detta då du kan borra massor av små hål i den, och vattnet kan gå mellan delningen så du slipper ha dubbla pumpar och värmare.
        Det bästa i ett sådant kar är ett bottenfilter eller ännu hellre ytterfilter så du har insug och utlopp i skilda kar.
        Har du bottenfilter så dras vattnet ner i sanden från bägge sidor och det blir en liten vattenväxling mellan sidorna iaf.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Pazappa
          • May 2007
          • 330

Tack för tipsen! det låter som en bra idé med plexiglas, och det var precis så jag mednade med lister - har du förslag på ogiftiga lister? Vanliga fönstertätningslister kanske funkar?

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Det finns en list som man kan använda vid golvläggning (primocellist)som är i brun eller vit plast och ser lite ut som en vanlig profilierad kvartstav. Du hittar den i affärer som säljer golv och den kostar inte många kronor samt är lätt att arbeta med och du kan punkta fast den med silikon.
            Annars har säkert glasmästeriet lister men de brukar kosta en förmögenhet.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...