Rengöra Back to Nature bakgrund?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

På bilden till höger: Det där gula är inte BTN-plast, det är kalk. Jag hade samma under algerna på min bakgrund, det fälls ut pga det höga pH't bland algerna. Prova att tvätta med ättika eller toa-rent eller annat kalklösande skall du se att det försvinner.

EDIT: Se andra inlägget här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61544
    Senast redigerad av Azur; 23 July 2007, 19:54.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Moriarty
      • May 2004
      • 48

Ursprungligen postat av Azur
      På bilden till höger: Det där gula är inte BTN-plast, det är kalk. Jag hade samma under algerna på min bakgrund, det fälls ut pga det höga pH't bland algerna. Prova att tvätta med ättika eller toa-rent eller annat kalklösande skall du se att det försvinner.

EDIT: Se andra inlägget här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61544
      Aha! Ja det trodde jag inte. Har en på tvätt på 110 men satte man det på bredaste sprutet hände inget ens på nära håll. Möjligtvis krävs lite bättre tålamod, men jag tyckte allt att jag hade det.

Då skall jag testa med lite ättika på det avtvättade området. Så denna tråd är inte slut än

Why don't you knock it off with them Negative Waves!
      Why don't you dig... how beautiful it is out here?
      Why don't you say say something righteous...
      ... and hopeful for a change?

Crap.

Kommentar

• obpean
        • March 2007
        • 14

Ursprungligen postat av Fiddan
        jo, jag starta långt ifrån, men när jag kom till det avståndet då algerna började försvinna så sprack det ett hålrum i bakrunden, precis på roten.

det är väl inte tvätten eller mitt fel utan att det var ett måndagsexemplar utav btn.. men jag tvättar aldrig mer med högtryck. chansen finns och man blir x000 kr fattigare.

kan inte rekomendera detta heller, måste nog säga att med trycket 120bar
        så tar man en väsentlig risk. sorry........
        Dont Worry,be..

Kommentar

• Moriarty
          • May 2004
          • 48

Min är på 100 och dessutom lite sliten så det är nog ändå mindre. Jag har inte hunnit med några nya försök, återkommer när jag gjort det.

Crap.

Kommentar

• MantaC0re
            • July 2005
            • 512

Har man tråkigt under semestern eller kasst väder så är det väl bara att springa ner till närmaste affär och köpa en diskborste och börja skrubba lös algerna.
            Gjorde så med min slimline tog sin lilla tid men blev bra i slutändan.
            Man kanske kan använda båda metoderna, rubba upp algerna med en diskborste och sen ge den en omgång med högtryckstvätten.

//Mattias
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

Kommentar

• MattiasL
              • September 2006
              • 1479

Jag använde också en diskborste på min slimline. Det gick ju alldeles utmärkt! Algätande fiskar hjälper också till att hålla efter.
              Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

Kanske inte helt i linje med tåten, men måste i alla fall berätta. På en djuraffär i stan har dom ett stort kar med bakgrund (vet inte märket) som hade blivit helt täckt av div alger. Ägaren släppte i en jätteladdning körsbärsräkor och ett rejält stim siamensis (inga andra firrar) och på två veckor var bakgrunden som ny!!! Lite dyrt att köpa städpatrullen kanske... undrar om man kan få bli fodervärd typ :-) Men lite alger ska det allt vara på bakgrunden, det ger liv...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

Kommentar

• Moriarty
                  • May 2004
                  • 48

Ja, att låta naturen själv göra jobbet är ju helt klart det mest attraktiva sättet. Och jag håller med om att lite alger hör till. Men jag anser väl att vad jag har är bortom "lite alger".

Diskborste låter så banalt att jag inte ens tänkte på det. Måste prova. Men det känns som att de sitter. Bör man lägga bakgrunden i vatten ett tag innan, för att "lösa upp" lite först?

Crap.

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Har du fastsittande alger på en vanlig (skrovlig) BTN så tror jag du får slita väldigt hårt för att få bort dem med diskborste. Det funkade iaf inte alls för mig.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...