Havssand!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    Havssand!!!

    Hej!!!
    Jag bor på Västkusten och undrar om jag kan ta sanden från havet och använda som Akvariumsand? Om det funkar hur blir jag då av med alla saltkristaller, som man kan se i sanden, på lättaste sätt??? Spelar grovleken någon roll? Sanden här är mycket fin och innehåller mycket finslipade, 1mm, snäckskals-kross. Detta tycker jag skulle passa utmärkt i mitt kommande Tanganyika-kar, men vet inte om det är så bra. Jag tänker på BAKTERIER, GROVLEK och, som jag nämnde tidigare, SALT!!!!
    Många frågor blir det

    Tack på förhand!!!!
    /Mathias
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #2
    Jag har 2/3 engelsk sjösten och 1/3 havssand i mitt akvarium, taget från stranden i Åsa. Jag rengjorde det ordentligt i en spann och massor av vatten innan jag hällde i det, doc hade det gått i akvariet hos tidigare ägare. Han hade inte kokat eller gjort något med det utan bara sköljt av det (hade tanganyika i det). Det har funkat alldeles utmärkt hittills men fiskbajset syns _mycket_ bra.. mindre skoj..
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      #3
      Naturligtvis kan du använda havssand i Akvariet. Jag har själv väldigt fin vit sand i alla mina 15 akvarier.

      Har experimenterat mycket med sand i akvarierna under många år. Och slutsatsen är att det enda alternativet är att ta sanden från en havs/ sjö strand. Korn storleken verkar vara jämnare från en havs/sjöstrand. Om man tar sand från ett sandtag, så får man en sand med en hel del mjöl liknande konsistens. Detta fyller upp mellan rummen mellan sandkornen. Använder man sådan sand ökar riskerna för förruttnelse i djupare sandlager i akvariet.

      Tänk på att sand från stränderna på västkusten innehåller oftast ganska mycket delar från musslor och snäckskal. Om man vill ha ett mjukt vatten (regn skogs typ) så är det inte helt lämpligt.
      Sand från stränderna kring bottenviken är dock helt fri från mussel skals partiklar.

      Har själv aldrig kokat sand från naturen för akvarie ändamål. Det räcker gott att skölja sanden några gånger. Det finns inga speciella bakterier eller organismer i en torr sand från en havsvik i sverige som skulle kunna skada våra akvariefiskar.

      Faktiskt så är sanden från en havstrand mycket renare än den från butiken. Den engelska sjösanden från butiken är oftast förorenad av lerpartiklar. Man kan få skölja en hink med sand i en halvtimme utan att den blir helt ren.
      Havssanden grumlar inte ens längre efter ett par sköljningar.

      Det bästa tillfället att ta sand från en strand är att besöka den efter en storm. Vågorna brukar "sektionera" upp sanden på stranden. Man kan gå omkring och hitta områden med bara 1 mm sand, och lite längre bort så finns kanske bara 2-3 mm sandkorn. Man kan nästan gå omkring och välja kvalitet som i en akvarie affär

      Mvh/ Per
      Per

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #4
        Tack för svaren!
        "Om man tar sand från ett sandtag" Vad menar du med sandtag?
        Där jag har tänkt att ta sand så är det mycket finare än 1mm, men det spelar väll ingen roll, eller?
        Det räcker alltså med att bara skölja sanden för att bli av med allt salt, va bra!!!! Jag har tonvis med sand i forrådet men denna fina sanden jag hittat kan jag inte bara motstå. Har ni någon aning om ungefär hur mycket jag behöver, i liter, för att fylla mitt 222l (110*45cm). Är mycket dålig på att uppskatta det. Jag får skaffa 10liters hinkar och frakta in sanden till stan (jag är ute på landet nu, kan man säga).

        Ha en trevlig helg allihopa!!!!
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vill du ha sanden till ett kar med lågt pH kan havssand vara ett problem, för havssand innehåller i stort sett alltid mycket skal, dvs kalk.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av matte159
            Har ni någon aning om ungefär hur mycket jag behöver, i liter, för att fylla mitt 222l (110*45cm).
            Du behöver ca 40-50 kg (torr) sand beroende lite hur djupt du vill ha den.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Rasmus Pedersen
              • September 2006
              • 138

              #7
              Själv hade jag också funderingar om att blanda i lite havssand ( bara några få liter) i min 0,5 mm kvartssand som jag har i 133-litaren för att få lite mer mörk färg på det hela, så att det ser mer naturligt ut ( kvartssanden är väldigt ljus).
              MVH

              240 tanganyika
              133 tanganyika

              Kommentar

              • chefenslillatuva
                • June 2007
                • 15

                #8
                Tjenare. Har läst igenom vad ni har skrivit och jag har alltid velat ha havs eller sjösand i mitt akvarie på 100 liter.. Trivs växterna i den sanden?? och han man ha sand tillsamans med pumpen jag har. det är en sån som sitter på insidan och har insläppet av vatten ganska högt uppe. Tack på förhand = )

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Vill du ha sanden till ett kar med lågt pH kan havssand vara ett problem, för havssand innehåller i stort sett alltid mycket skal, dvs kalk.


                  Jag vill ha ett Tanganyika-kar, så det passar alldeles utmärkt med mycket kalk.
                  Många nämner att de har blandat sin köpta sand med havssanden, men jag vill enbart ha havssand i mitt kar. Är det något som inte är bra med att bara ha det, finns det någon anledning till att folk har blandat?

                  40-50kg var det någon som nämnde att det skulle behövas. Har någon koll på HUR MÅNGA 10L HINKAR det behövs? Jag kom på att jag glömde att skriva att jag vill ha ett ganska stort stenröse, så man kan nog räkna med några kilo mindre sand (typ 10kg skulle jag gissa på).

                  Tack för alla underbara svar (hoppas på fler)!!!!!
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

                    #10
                    Ursprungligen postat av chefenslillatuva
                    Tjenare. Har läst igenom vad ni har skrivit och jag har alltid velat ha havs eller sjösand i mitt akvarie på 100 liter.. Trivs växterna i den sanden?? och han man ha sand tillsamans med pumpen jag har. det är en sån som sitter på insidan och har insläppet av vatten ganska högt uppe. Tack på förhand = )
                    Du undrade om växterna trivs i sand. Skulle nog säga att det beror på vilka växter man har.

                    Själv har jag inte havssand, utan superpudrig å-sand i ett hörn i ett av mina akvarier...mina cryptocoryne becketti växer iaf som aldrig förr.
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

                    Kommentar

                    • icejoy
                      • August 2006
                      • 593

                      #11
                      Ni vet alla om att det är olagligt att ta sand från stranden va?
                      ___________________________________________
                      ___________________________________________
                      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                      Kommentar

                      • Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

                        #12
                        Ursprungligen postat av icejoy
                        Ni vet alla om att det är olagligt att ta sand från stranden va?
                        Sen när är det olagligt att omfördela tingen på egen mark? Jag har tagit sand på min egen tomt, det kan väl inte va olagligt?
                        Hare bäst...och simma lugnt
                        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                        http://mariahalsoforum.forum24.se/
                        http://www.helpdesken.forum24.se/

                        Kommentar

                        • chefenslillatuva
                          • June 2007
                          • 15

                          #13
                          hejsan.. Hur gör man när man ska byta sand i akvariet???.. det måste ju tömmas på fiskar, vatten och växter. ska man ta helt nytt vatten och fylla i då???? mina fiskar blir alltid så slöa efter ett vattenbyte.. och ska ja då byta allt vatten på samma gång så kommer dom inte alls må bra... hur gör ni??? // Nybörjare

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #14
                            Ursprungligen postat av icejoy
                            Ni vet alla om att det är olagligt att ta sand från stranden va?

                            Jag hade faktiskt ingen aning...
                            Det var en dum regel. Hela havet är ju fullt av sand och saharaöknen växer mm. Finns denna lagen får folk faktist sluta klaga över att det finns för mycket...

                            Jag får nog ta och lägga ner alla tankarna om att fylla mitt kar med denna underbara sand som finns här ett stenkast bort.

                            Aja... Tack för alla svaren!!!!!
                            /Mathias
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              Ursprungligen postat av Metalmaid
                              Sen när är det olagligt att omfördela tingen på egen mark? Jag har tagit sand på min egen tomt, det kan väl inte va olagligt?
                              nej, givetvis är det ok om du äger marken... men om man inte gör det är det alltså olagligt. men pratar man med markägaren först o får ett ok från han/henne så är det ju ok
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...