Hålsten med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    Hålsten med alger

    hej!

    jag har ett gäng "hålsten" i mitt akvarium för malawiciklider, 200 liter

    nu undrar jag

    varför har jag redan så mycket alger på "hålstenarna"??(de är alldeles gröna av alger)

    jag menar behöver jag tillsätta något medel eller vad?

    p.s jag har en ancistrusmal i karet d.s

    tips?

    Kristoffer
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Kan bero på lite olika saker... Har du t.e.x mycket solljus mot akvariet eller väldigt kraftig belysning? Hur ofta byter du vatten? Är det vit hålsten? I så fall syns ju algerna mycket tydligare.
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 01 June 2007, 06:59.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • nike83
      • November 2005
      • 354

      #3
      jag har faktiskt samma problem med en jätte fin vit hålsen. jag funderar på att köra total mörkläggning i 5 dygn. får se om det hjälper... jag tror dock att mina alger beror på att solen har legat på lite någon timma om dagen!!!
      Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
      5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

      Kommentar

      • Rainbowalker
        • November 2005
        • 367

        #4
        Jag har haft hålsten i mitt akvarie sedan start(ett par år) otroligt snyggt tycker jag. Dom var fina ett tag men sedan så samlas algerna.

        Det tar längre tid för algerna att fästa på en ny hålsten.

        Jag skrubbar dom vid varje vattenbyte och vänder på dom. (den del som legat i sanden blir vit och fin efter ett tag)

        Att tillägga så har jag inte en tillstymmelse till växt i mitt akvarium(aldrig lyckats få dom att leva i sanden). Och för tillfället ingen mal. Så där är väl en annledning antar jag...

        Lysrör som jag har är 1 st aquarelle och 1st Moonglow.

        Någon som vet om den kombinationen av lysrör är poppis bland algerna?

        För på sista tiden så har jag mörkröda, bruna och gröna alger. Alla alger verkar trivas hos mig iaf

        Är mörkläggning verkligen effektivt mot alger?
        Rainbowalker
        "It is nice to be important but it's more important to be nice"

        Kommentar

        • nike83
          • November 2005
          • 354

          #5
          återupptar denna tråd med anledning att jag har hittat det bästa sättet att få vit hålsten vit igen : )

          jag har testade med högtryckstvättens blästermunnstycke utan att lyckas, så jag la min sten ute! nu har den legat ute i en månad, och jag ser inga gröna alger kvar! helt mysko! det verkar som om att algerna dör när de är utan vatten!

          så mitt heta tips för de som har vit hålsten och vill få den vit igen, lägg ut stenen i trädgården någon månad!
          Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
          5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Alger är vattenväxter, så det är kanske inte så konstigt att dom dör i luften...

            Jag tog ur all min hålsten ur malawikaret och la i en låda på balkongen...
            Ett par av stenarna är nu istället för gröna, väldigt lila, ser ut som kalkalgerna man har på levande sten i saltvatten... det är underligt, kan jag säga.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            Arbetssätt...