Jag hoppas du inte ska ha dom i akvariet, för där kan dom inte leva. Eller ska du ha dom som mat till fiskarna...?
Deras skal sitter ju fast på kroppen! Så dom kan inte "tas ut ur" skalet!
Om du menar att du vill locka fram dom så att dom börjar krypa, så har dom störst chans att komma ut på en skuggig fuktig plats där dom får vara ifred. Lägg fram en äppelklyfta till dom, dom älskar det.
Tycker ändå inte att du ska döda en sådan snäcka bara för att få tag på skal. Det är en sak om man dödar små djur för att man har köttätande/levandeätande fiskar, men att döda en fin snäcka bara för att få tag på skalet tycker jag är onödigt.
Kroppen sträcker sig ju långt in i skalet och det kommer vara rester av snäckan där inne även om du dödar den, torkar den eller fräter bort den på något sätt. Inte bra att lägga i akvariet. Satsa på att köpa en snäcka någonstans istället...
Det finns ju frysta Vinbergssnäckor, som är fyllda med vitlökssmör, på ICA, Hemköp i frysdisken med skaldjur. Jag köpte sånna, körde dom i ugnen, som det står på förpackningen när man ska äta dom. Sedan smakade vi några. Själva snigelköttet var ju inte hårt, då utan mer slemmigt då kunde man ta en liten gaffel eller grillpinne och peta ur kroppen. Sedan sköljde jag ur skalen och kokade dom en gång.
Tycker ändå inte att du ska döda en sådan snäcka bara för att få tag på skal. Det är en sak om man dödar små djur för att man har köttätande/levandeätande fiskar, men att döda en fin snäcka bara för att få tag på skalet tycker jag är onödigt.
Kroppen sträcker sig ju långt in i skalet och det kommer vara rester av snäckan där inne även om du dödar den, torkar den eller fräter bort den på något sätt. Inte bra att lägga i akvariet. Satsa på att köpa en snäcka någonstans istället...
jag förespråkar verkligen inte att man ska döda djur av något slag, ville bara svara på frågan.
------------------------------------ 112 liter:Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka 37 liter: Lowtech med körsbärsräkor
Det finns att köpa i välsorterade delikatessaffärer.
Annars kan man fråga personalen på någon finare restaurang som serverar "sniglar" - de serveras i skal, och de brukar kasta skalen efter servering. Har du tur och tittar med bedjande ögon, så kanske de kan spara några åt dig.
/Roland Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare! (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!) HemsidaMina akvarier
Kommentar