Tvättar ni sanden?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

Tvättar ni sanden?

Äntligen har jag fått hem min Rådasand och ska göra en sandhörna till mina malar. Nu undrar jag bara hur man ska tvätta den. Det är ju svårt att göra i sil/durkslag för då rinner den ju ut genom hålen. Dum fråga kanske, men hur gör ni?

Agnez
    Agnez
  • csvenss
    • March 2007
    • 10

Tvättar alltid min sand i en hink med duschslangen i badkaret funkar helt ok

Kommentar

• Agnez
      • February 2007
      • 337

Ursprungligen postat av csvenss
      Tvättar alltid min sand i en hink med duschslangen i badkaret funkar helt ok
      Ok...men jag ska bara ha en del av karet fyllt med sand och kan ju inte bara hälla ner det från spannen så det kommer överallt liksom. Undrar också om du silar vattnet du skölt genom något för det räcker väl knappast att skölja bara en gång? Kanske att göra en höna av en fjäder men jag undrar i alla fall!

Agnez
      Agnez

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Häll 5 cm med sand i spannen, fyll på med vatten halvägs och rör runt i sanden med handen. Häll ut vattnet och upprepa proceduren tills vattnet inte är smutsigt längre.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Agnez
          • February 2007
          • 337

Ursprungligen postat av ansjo
          Häll 5 cm med sand i spannen, fyll på med vatten halvägs och rör runt i sanden med handen. Häll ut vattnet och upprepa proceduren tills vattnet inte är smutsigt längre.
          Tack!
          Ett konkret och bra svar. Sanden stannar på botten av spannen...jag fick ju för mig att den virvlade runder och att det var svårt att hälla ut vattnet utan att den följde med.

Agnez
          Agnez

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ha det så roligt, då sandtvättning nog är den enda baksidan av hobbyn!
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• albjohn
              • March 2006
              • 1179

Man kan även räkna in ev rensning av golvbrunn efter sandtvätt som en baksida
              Mvh Leif

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Jag har inte tvättat Rådasand innan jag använt den, visst blir det lite dimmigt i karet men inte värre än att det försvinner på en dag eller två.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

Ursprungligen postat av Agnez
                  Äntligen har jag fått hem min Rådasand och ska göra en sandhörna till mina malar. Nu undrar jag bara hur man ska tvätta den. Det är ju svårt att göra i sil/durkslag för då rinner den ju ut genom hålen. Dum fråga kanske, men hur gör ni?

Agnez
                  Hur tänker du göra sandhörnan? Tänker du lägga den i någon slags form eller låg kruka eller liknande?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

Arbetssätt...