kornstorlek till jordätare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofeman
    • April 2007
    • 10

kornstorlek till jordätare?

har nyss inköpt ett 450 l kar att ha jordätare i, och troligtvis ett stim corydoras, och då är mina nybörjarfråga: hur finkornig sand är lämplig..

har ju läst runt lite och sett att max 2mm korn gäller, men finns det FÖR finkornig sand för dessa?

skulle julas säckar med 0,2-0,7mm fungera?

hur påverkar för finkornig sand växternas möjligheter?

är full av frågor!!! /Arvid
    bättre en fisk i handen än tio i skogen....
  • Maria - Sjöjungfru
    • January 2004
    • 4236

Jag har biltemas blästersand (0,2-1mm) i mitt 450L och lite engelsk sjösten minsta storleken för att bryta av lite, funkar kanon med corysar och växter, skulle säkert uppskattas av jordätare oxå
    Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• lofeman
      • April 2007
      • 10

ok! schysst, tack...

om jag får fylla på med en följdfråga?

blir det inte "dammigt" av den fin-fina kornstorleken med fiskar som "bökar" kanska mycket..
      man vill ju helst inte ha konstant sandstorm i nedre delen av akvariet..

och en annan kanske solkart dum fråga:
      finns det några nackdelar med att blanda grus och sand? har hört någon säga nåt i den stilen... men kan man tex plantera växternas rötter i ett undre lager finkornig sjösten och sen täcka med ett lager sand?
      trivs växterna bättre i grus?

(har några spänner med grus liggande och när man nu bor i småland försöker man ju vara snål....)

/Arvid

Kommentar

• Banderad
        • January 2006
        • 358

Jag kör med den minsta Rådasanden till mina jordätare. Det fungerar alledeles ypperligt. Sedan beror det lite på vilka jordätare du har tänkt dig. Vissa arter silar sand mer än andra (vissa nästan inget alls). Jag kör med Valisneria i mitt 375-liters kar. Det fungerar bra än så länge. Annars är inte alla växter alltid en bra kombination med jordätare (vissa arter i alla fall). Du kanske skulle satsa på någon växt du kan fästa på en rot eller sten.

Kommentar

• Maria - Sjöjungfru
          • January 2004
          • 4236

Jag har inte fått någon "sandstorm" varken i mitt 450L där fiskarna inte är så bökiga eller hos mina rödzebror, dom gräver ju en del.

Om du lägger grus under sanden så kommer troligtvis grus och sand att byta plats på sikt, eftersom sanden letar sig ner i mellanrummen i gruset. Det enda jag kan märka hos växterna är hos dom växter med lite större rotsystem, typ crypto eller svärdsplantor, dom sticker upp lite tunna rötter upp ur sanden runt växten, om detta beror på att dom ogillar sanden vet jag inte men dom växer på i alla fall.
          Maria - Sjöjungfru

Kommentar

• lofeman
            • April 2007
            • 10

tack för dom lugnande orden...

annars kan man ju göra som banderad säger och köra gummiband på sten eller rot i början...

har ännu inte riktigt klockat vilka jordätare det blir (har bestämt mig att verkligen låta fisk-växt-ja, allting!-val ta så lång tid som det vill den här gången) men är nog inne en del på geophagus/gymnogeophagus varianterna.

än en gång tack för svaren!

/Arvid

Kommentar

Arbetssätt...