silikon torkar det under vatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

silikon torkar det under vatten?

hej jag undrar ifall silikon torkar under vatten om jag till exempel vill limma fast en bakgrund och silikonar först för att sedan någon timma senare fylla i vatten fäster den då? samma sak om man gör ett sten o rotröse för att sedan lägga ner i karet!?

/Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

Du måste ha särkilt silikon inte vanligt byggsilikon utan akvariesilikon med vanligt så blir det kemikalier och fiskarna blir sjuka.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Du kan inte limma med silikon under vatten - det måste ha härdat färdigt först innan man fyller på vatten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lefty
        • April 2006
        • 36

faktum är att jag har samma "problem". Mitt silikon kanske torkade 6-7h, sen tog tålamodet slut och jag fyllde på. Verkar inte vara något problem med det så du får väl prova samma sak....

Kommentar

• Jens A.
          • March 2007
          • 5026

Det finns något superlim som torkar även under vatten. Kostar skjortan, dock.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Alexander72
            • April 2006
            • 244

Nu är jag väl en sån som märker ord.
            Men silicon torkar inte det härdar.
            Visst efter en 10-20 år så torkar det beroende på miljön.

Men svaret på din fråga är att silicon kan härda under vatten men det fäster nog inte så bra på ytor om det limmas under vatten.

Mvh

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Alexander72
              Visst efter en 10-20 år så torkar det beroende på miljön.

Men svaret på din fråga är att silicon kan härda under vatten men det fäster nog inte så bra på ytor om det limmas under vatten.

Mvh
              Dessutom så avger det väl ättikssyra eller något sådant när det härdar och det påverkar definitivt vattnet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lefty
                • April 2006
                • 36

Ursprungligen postat av Alexander72
                Japp!

Sant det du säger kjell. Men det lär väl inte avge ättiksyra i 1 dygn om man har några tunna punkter med silikon, snarare några timmar? Om så vore fallet så får man väl byta vatten ett par gånger

Kommentar

• wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

du skall vänta minst ett dygn men helst två innan du fyller på vatten. annars kan du få ortevliga överraskningar. jag vet jag har erfarenhet av det...

och som sagt använd inte våtrumssilikon, det skall vara akvariesilikon för allt annat innehåller mögeldåmpande medel m.m. som är direkt giftigt för fiskarna.
                  -----------------------

Kommentar

• Agnez
                    • February 2007
                    • 337

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Dessutom så avger det väl ättikssyra eller något sådant när det härdar och det påverkar definitivt vattnet.
                    Jag fick rådet att vänta tills "ättikslukten" avtagit när man sicker ner snoken och luktar i karet. Jag väntade i två dygn innan jag fyllde vatten i mitt kar.

Agnez
                    Agnez

Kommentar

Arbetssätt...