Slamsugning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • balja
    • January 2007
    • 95

    Slamsugning

    Vet inte om denna fråga har hamnat på rätt plats, men jag provar iaf.

    Är det någon som vet hur man städar botten bäst om bottenmaterialet är biltemas blästersand??
    Har inte provat ännu, men vid slamsugning har jag fått för mig att sanden kommer att följa med upp och det vill jag ju inte...

    /Janne
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av balja
    Vet inte om denna fråga har hamnat på rätt plats, men jag provar iaf.

    Är det någon som vet hur man städar botten bäst om bottenmaterialet är biltemas blästersand??
    Har inte provat ännu, men vid slamsugning har jag fått för mig att sanden kommer att följa med upp och det vill jag ju inte...

    /Janne
    Sug upp löst matrial med en slang bara. Sätt åp en tratt typ överdelen av en drickeflaska i plast på slangen. Håll slangen en bit över sanden.
    Du behöver inte rengöra sanden. Utan ta bort det som syns bara...
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • awasegg
      • March 2006
      • 141

      #3
      Jag har sand i nästan alla mina akvarier, å jag gör precis som du säger Stew. Man håller bara slamsugar-tratten en bit ovanför bottnen för att undvika att få upp sanden. Och om sanden blir otäck/riktigt smutsig så byter man helt enkelt ut lagret som är smutsigast.
      Fishie fishie fishie !

      ZOON: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1299523
      BLOGG: http://thedeborah.blogspot.com

      Kommentar

      • balja
        • January 2007
        • 95

        #4
        Bra...
        Tack för de snabba svaren

        /Janne

        Kommentar

        • decaux
          • April 2007
          • 97

          #5
          jag har fågelsand som bottenmaterial, det följer inte med särskilt mycket (läs ingenting) utav den när jag kör med slamsugen!

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Städa botten? Behövs det? Fördelen med bläster, utöver att det är naturligare för en del fiskar/biotoper, är ju att skiten lägger sig som värst ovanpå sanden, och sugs så sakta in i filtrena. Har man så dåligt drag på filtreringen att det inte orkar suga till sig skiten, så virvla upp den någon gång ibland, med handen. Skiten är kvar i systemet, bryts ner, och blir näring till dina växter.
            B!

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av Mr B
              Städa botten? Behövs det? Fördelen med bläster, utöver att det är naturligare för en del fiskar/biotoper, är ju att skiten lägger sig som värst ovanpå sanden, och sugs så sakta in i filtrena. Har man så dåligt drag på filtreringen att det inte orkar suga till sig skiten, så virvla upp den någon gång ibland, med handen. Skiten är kvar i systemet, bryts ner, och blir näring till dina växter.
              B!
              Håller med dig.

              Jag brukar suga upp skiten när jag ska fota, för att jag inte vill förstöra bilderna

              I övrigt gå går allt "avfall" in i det naturliga kretsloppet. Hur naturligt det nu är i ett akvarium
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              Arbetssätt...