Sand mot grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Sand mot grus

    Vad är bäst? Rådasand eller någon form av grus i mitt blivande gurami-akvarium?
    Några påstår att grus alltid är bättre, för bakterierna kan verka nere mellan gruskornen, medans sanden är tätare och mindre vänlig mot "de goda" bakterierna. Vad ska man tro?
    Qui audet adipiscitur!
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Min uppfattning är att grus är bättre för bakterierna och även för växterna, min favorit är den finaste engelska sjöstenen som jag tycker funkar utmärkt.

    Men det är ochså en smaksak vad man vill ha, det beror ju mycket på vilka fiskar och växter du vill ha,när det gäller Gurami tror jag inte dom bryr sig så mycket men du vill nog har rätt mycket växter där så jag skulle välja grus i ditt fall.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ok. Vissa säger att växterna tycker mycket bättre om rådasand än om grövre grus?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        oftast har du ett bra filter så bakterierna i gruset är överflödiga.
        samt med grus så går allt skit ner i gruset medans med sand lägger de sig mer ovanpå

        vad som e bäst kan duskuteras men jag går aldrig tillbaka till grus igen
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • FredrikW

          #5
          Vad är det för nackdelar och fördelar med sand istället för grus?

          Kommentar

          • Sacrium
            • February 2004
            • 672

            #6
            Har alltid kört grus, men är trött på att all skit lägger sig nere i det som Mayday säger.
            Kommer gå över till en blandning av rådasand och blästersand nu. Hoppas det kan bli lite bättre.
            http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Jag föredrar sand. Inte bara för att det är snyggare, men även för att det är en hel del arter som inte trivs med grus. För guramina spelar det ingen roll, men ska du t ex även ha botior eller barber så vill dessa ha sandbotten.

              Min åsikt är att man egentligen inte ska ha grus annat än i akvarier med ganska stark vattenström..
              Senast redigerad av batski; 25 March 2007, 21:27.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Henrik_von_Jyndevad
                • January 2006
                • 272

                #8
                Jag brukar blandra såhär:
                2/6 fin engelsk sjösten (ca 1mm)
                3/6 bästersand/fågelsand (>0,8mm)
                1/6 Stor engelsk sjösten (<2mm)

                Så kör jag men man kan ju variera! Det blev skitsnyggt i mitt Sydamerika kar! Vissa säger att sanden o grusen kommer dela in sig i skikt, men det har inte hänt mig ännu. Det ser verkligen naturligt ut när alla dessa småsten varierar i storlek.
                MVH Henrik

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Vad är bäst? Rådasand eller någon form av grus i mitt blivande gurami-akvarium?
                  Några påstår att grus alltid är bättre, för bakterierna kan verka nere mellan gruskornen, medans sanden är tätare och mindre vänlig mot "de goda" bakterierna. Vad ska man tro?
                  Risken med sand är att man får syrefattiga områden där sumpgas produceras.
                  Ett sätt att komma runt det är att antingen plantera växter med bra rötter för att få ned syre, eller ha malaysiska sandsnäckor som lever i snadbottnen.
                  En del växter föredrar sand.
                  Fördelen med grus är att det bildas bakterier som bryter ned skitebn på botten till något som växterna kan använda. Det tar ganska lång tid för en grusbotten att bli så inkörd.
                  Om du vill ha växter i karet kommer du nog att behöva göda med PMDD så småning om för att undvika brister.

                  Alternativt kan du göra som jag och ha jordbotten. (jord i botten och grus ovanpå). Växterna trivs och du behöver bara byta vatten en gång i halvåret.
                  Jordbotten förutsätter att man har mycket växter i karet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...