Bambu?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

Man kanske kan täcka bambun med ett tunt lager av genomskinlig akvariesilikon? Akvarielack är ju så dyrt!
    Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

Eller så kan man ju välja Lucky bamboo som man planterar i gruset och låter växa över ytan

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av Leonard
        Vart får ni tag på bambun?
        Jag tog med mig några grova, ca 10 cm tjocka bamburör från Thailand. Vill man köpa tjockare rör här i Sverige kan man köpa facklor och spara bambun som är handtaget på dessa.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• MattiasL
          • September 2006
          • 1479

Jag vet att man kan köpa tjock bambu i sverige. Jag fick av en kompis som köpt här. Han hade av alla möjliga storlekar, alla köpta billigt i sverige.
          Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Richard.R
            • December 2006
            • 1872

jag mördadade en håv med bambuskaft :P
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

Kommentar

• heeke
              • April 2003
              • 5033

Gissar på att man hittar grov bambu hos en välsorterad trädgårdsmästare/växthus eller tom hos bygghandel/brädgårg.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Leonard
                • January 2006
                • 2352

men på tex facklor eller bambustavar på nåt byggvaruhus, brukar dom inte vara lackade då? Är det nån som vet om det lacket är giftigt i karet, jag tror ju inte det. Dom borde ju ha tagit det billigaste lacket dom hade känns det som, eller är dom inte lackade, det är kanske bara ytan som är blank, naturligt?
                18år. . . . . .<¨,)))--{
                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• yllekanin
                  • December 2006
                  • 177

Jag har haft ett kar med levande bambu i, det var riktigt snyggt.

På typ Plantagen, handelsträdgårdar osv. brukar de ha bambustavar som man kan använda till stöttor. Men som nämnt kan de vara lackade, men då kan man väl lacka med epotex?
                  Mvh Michael

Kommentar

• Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

jo, iof, men bara den lacken (som redan sitter på bambun) inte reagerar på epotex då =)

Levande bambu, är det sånna som säljs på t ex IKEA och man sätter i en vas med vatten eller Bambusa vulgaris? Latinskt namn?
                    18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

• MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

Ja, men då måste det väl vara ett öppet akvarium? Passar inte så bra om man behöver täcklock.
                      Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• teamr86
                        • July 2006
                        • 205

Funkade inte. Bambut flöt hela tiden upp . Har den nu med ynglerna då jag vilar den mot väggen.
                        "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Lägg bambun i vatten så kommer de att sjunka efter någon vecka. Annars kan du fästa dem på en plexiglasskiva, antingen limma med silikon eller skruva fast dem med rostfri skruv.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• yllekanin
                            • December 2006
                            • 177

jo, iof, men bara den lacken (som redan sitter på bambun) inte reagerar på epotex då =)

Levande bambu, är det sånna som säljs på t ex IKEA och man sätter i en vas med vatten eller Bambusa vulgaris? Latinskt namn?
                            Nej jag gick ut med spaden i trädgården och grävde upp lite från en utav buskarna;D Det var mycket snyggare ände där gröna pinnarna som finns på IKEA.
                            Mvh Michael

Kommentar

• Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

Ok, har alla gjort så? det är ju ganska stor temperatur skillnad mellan karet och trädgården, m.m. Växer den i karet? Har det funkar bra, yllekanin? =)
                              18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

• disajners
                                • March 2005
                                • 60

Sent om sider ang bambu eller inte

Nej, de som säljs på Ikea t.ex. kallas Lucky Bamboo bl.a. men är INTE bambu utan en sorts Dracaena (uttalas draséna) och är en helt vanlig krukväxt. Har man den bara i vatten får den förvisso rötter, men får ett förkrympt och trist växtsätt. Som krukväxter är de bland de allra vanligaste växterna för offentlig miljö! Se info på Blomsterlandet.se !

Lite växtnörd...
                                *mitt-150liters-är-inte-igång-än-men-jag-LÄNGTAR!!!*

Kommentar

Arbetssätt...