Få rot att sjunka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    Få rot att sjunka...

    Det var så länge sedan jag köpte en ny rot så jag har glömt hur lång tid det brukar ta innan den sjunker. Köpte en spretig sak, red wood nånting tror jag den hette. Nån som vet ??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Väldigt olika det där. Har du otur kan det ta veckovis innan den försvinner ner i djupet, men går det inte att gräva ner den lite i sanden och få den att stanna där?
    Annars brukar det ta ett par dagar i en balja om den har varit torr ett bra tag.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • evus
      • September 2006
      • 729

      #3
      Ett tips är att koka den (om den får plats i grytan)
      This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

      Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

      Kommentar

      • Mazzi
        • October 2006
        • 364

        #4
        Jag försökte koka den idag men den var så spretig så jag fick koka en del i taget och sen hälla vattnet över den, blev väl så där kanske. Ja ja får se när den ger upp, den ligger och guppar i karet just nu.

        Kommentar

        • Manne_74
          • July 2003
          • 533

          #5
          lägg den i badkaret, maxa värmen och fyll upp en bra bit , låt den ligga där över natten.. o vips....
          MVH Magnus

          600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
          Red Sea Max Salt med slimline

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Ursprungligen postat av Manne_74
            lägg den i badkaret, maxa värmen och fyll upp en bra bit , låt den ligga där över natten.. o vips....
            Ok ska testa

            Kommentar

            • Mazzi
              • October 2006
              • 364

              #7
              Jag har haft roten i en balja med varmvatten hela söndagen, bytte till nytt varmvatten på kvällen och nu har den legat hela natten men den flytter som en kork än......kommer nog ta ett tag

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jag kanske har haft tur, men jag har aldrig köpt en rot som inte velat sjunka efter blötläggning över natten.
                Enda gången det tagit lite längre är när jag själv haft en rot legat torrt i ett par månader.
                Ett tips är ju att köpa en så tung rot som möjligt i för hållande till storleken, dvs ett tecken på att den inte är snustorr rakt i genom.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

                  #9
                  Duschade?

                  Ursprungligen postat av Mazzi
                  Det var så länge sedan jag köpte en ny rot så jag har glömt hur lång tid det brukar ta innan den sjunker. Köpte en spretig sak, red wood nånting tror jag den hette. Nån som vet ??

                  Har köpt rötter i två olika zoobutiker. Den första roten såldes efter STORLEK, den andra roten efter VIKT. Den efter storlekspris sjönk efter 3 dagar (alltså rätt torr) den efter viktpris sjönk direkt. Då undrar en mindre vetande om de efter viktpris "vattnas" då och då? Nu var det två olika träslag, den sista kanske hade andra förutsättningar att behålla fukt? Men jag undrar ändå? Någon som har roterfarenhet?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Dels är en tunnare rot lättare att torka ut, och då flyter den lättare när den kommer i vatten igen, och sedan beror det väldigt mycket på vad det är för träslag.
                    Om man går till akvarieaffären och kollar bland rötter så känner du ganska så snart på vikten på rötterna vilka som kommer att sjunka ganska så snart och vilka som inte gör det.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • bear
                      • October 2006
                      • 89

                      #11
                      Har fått följande tips angående flytande rot:

                      för att få bort luften i roten vilket gör att den flyter skall man koka den.

                      När luften försvinner tar roten upp vatten och blir tyngre och sjunker så småningom.

                      Vill man snabbare ha bort egenskapen att roten "färgar" akvarievattnet kan man tillsätta vanligt salt i kokvattnet som hjälper till att dra ut "färgningen" i roten.
                      Senast redigerad av bear; 05 February 2007, 12:16.
                      Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                      inte begripit ett enda dugg.

                      /Walter Mondale

                      Kommentar

                      • Mazzi
                        • October 2006
                        • 364

                        #12
                        Tack för tipsen. Den är ju så jäkla spretig vilket gör den svår att koka, den ligger i blöt nu och har gjort det i två dagar. Men jag ska nog lyckas att dränka eländet.

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          lycka till, jag har en rot som inte sjunker trots låååång tids blötläggning. Det verkar kunna vara olika det där.
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • tveten
                            • October 2006
                            • 33

                            #14
                            Jag tröttnade när min rot ploppat upp ett antal gånger och band fast den med fiskelina i en platt sten typ skifferplatta, sen satte jag lite javamossa och en javaormbunke under fiskelinan så den inte syns så mycket. Så får det ligga tills jag törs se om den flyter igen.

                            Kommentar

                            • Mazzi
                              • October 2006
                              • 364

                              #15
                              Jag gör ett kokningsförsök till. Jag får ner det mesta av den tjockaste delen av roten i kastrullen. Hur länge ska den koka??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...