Rådasand och Biltemas Aluminiumsilkat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

Rådasand och Biltemas Aluminiumsilkat

Har varit mycke snack om att det går bra att använda Rådasand i akvariet men inte Biltemas. Fick tillbaka ett mail från Råda i dag som anser fastslår att det e samma sorts sand båda två

Hej, vi har tyvärr ingen väldigt fin svart "Rådasand". Vi har svart
    kopparslagg/järnsilikat som vi säljer som blästermedia och den har storleken 0,2
    - 1,5 mm. Om den används i akvarium bör man vara säker på att de arterna man har
    långsiktigt tål miljön. Kanske du kan få besked av någon på nätet.
    Blästersilikaten finns för avhämtning i Råda utanför Lidköping.
    Lycka till!

Bo Hörle
    Rådasand AB
    Rullagergatan 9
    415 26 Göteborg
    Tel.: +46 (0)31 19 52 00
    Fax: +46 (0)31 19 52 04
    Mobil: +46 (0)733 84 78 30
    E-post:
    bo.horle@radasand.se
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

hmm innebär detta att blästersand har silikat i sig? eller e det bara det svarta sandet? och inte det ljusa?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• Leonard
      • January 2006
      • 2352

Jo, den svarta rådasanden är ungefär samma sak som Biltemas svarta blästersand. Jag har svart rådasand och har har någonting har oxiderat (rostat) i sanden, men ingen fisk har skadats av det vad jag vet, men det kan ju vara möjligt, dom kanske har dött av sanden, när jag trott det varit något annat.
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• Yak
        • January 2007
        • 31

Ursprungligen postat av Leonard
        Jo, den svarta rådasanden är ungefär samma sak som Biltemas svarta blästersand. Jag har svart rådasand och har har någonting har oxiderat (rostat) i sanden, men ingen fisk har skadats av det vad jag vet, men det kan ju vara möjligt, dom kanske har dött av sanden, när jag trott det varit något annat.
        Biltemas svarta "blästersand" (art nr 15-1941) är till 100% aluminiumsilikat (Al2O5Si) . Det är en stabil förening som i sig inte bör vara farlig, eftersom den inte avsöndrar något. Det skulle i så fall vara ev tungmetaller som har förorenat den, som kan vara farliga.

Klippt från nätet:

ALUMINIUMSILIKAT - Ett avverkande medel för fristråleblästring. Aluminiumsilikat är ett aggressivt material som används för blästring inom alla områden av korrosionsskydd eller rengöring före ytbehandling. Går även bra att använda på rostfria och ickemagnetiska stål, glas, keramik samt till våtblästring.
        Aluminimsilikat är en syntetiskt framtagen mineral som inte innehåller några vattenlösliga beståndsdelar. Beroende på hur det används, går medlet att återanvända.
        Senast redigerad av Yak; 10 January 2007, 12:36.

Kommentar

Arbetssätt...