polyester?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Areey
    • December 2006
    • 36

polyester?

hejsan , min pappa som för övrigt är väldigt duktig konstnär sa att med polyester kan man göra en akvariebakgrund, man tar tygbitar och penslar bara på det på t.ex en klippa. Han sa oxå att det är ett starkt material som man bara behöver ha ett tunt lager. och att det inte är farligt för fiskarna eftersom det andvänds till att reparera båtar... så jag fick släpa hem en 5liters burk med polyester köpt från Biltema.
    Hur som helst tror ni att det är farligt att ha i det i akvariet bara polyester och tyg innuti polyestern?? utan nån lack eller något annat..
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

Det är många som har använt polyester och glasfiberduk till bakgrunder med bra resultat.Så det går,men jag skulle nog använda glasfiberduk istället för tygbitar.Finns även det på Biltema.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

Kommentar

• Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

Jag har prövat. Först ett lager gladpack på originalet (i mitt fall en berghäll och en rot) för att det inte skall fastna, sedan glasfiber och polyester i två lager som fick torka emellan. Jag blandade i pigment i polyestern och hällde sand över. Med två lager blev det i tunnaste laget. Jag använde ingen coating och designade ytfinishing själv (inget mellan-negativ). Det går att göra på många olika sätt. Det är giftigt, så jag gjorde bakgrunden utomhus på sommaren.

Kommentar

• Areey
        • December 2006
        • 36

okey tackar =) vad kostar glasfiberduk ungefär? akvariet = 150cm långt , 60cm högt?? och hur mycket kommer jag att behöva? Vad är Gladpack , och vad har detta för uppgift? =D vad kul att folk är så hjälpsamma =)

Kommentar

• Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

Låter intresant. Fotografera gärna under tillverkningen så du kan visa sen.
          Lycka till.
          Oscar Cederqvist

Kommentar

• Areey
            • December 2006
            • 36

hehe tack har tyvärr ingen kamera, förutom min lillebrors mobil =P men kanske kan ta lite halvtaskiga bilder med den hehe, vet inte när jag ska påbörja arbetet med bakgrunden blir nog lättare mot sommaren.

Kommentar

• *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

Ursprungligen postat av Areey
              Vad är Gladpack , och vad har detta för uppgift?
              Det låter som ett mycket spännande projekt!

Gladpack är ett varunamn på tunn plastfilm som man använder bland annat i köket. Det täcker du med för att polyestern inte ska fastna i underlaget, man kan även använda något fett som vaselin, beroende på vad för underlag det är du ska täcka.

Kommentar

• Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

Gladpack = Plastfolie.

Oj, såg inte Mamma's inlägg.
                Oscar Cederqvist

Kommentar

• Areey
                  • December 2006
                  • 36

okey tack för informationen, jag ska ha en stenbakgrund som ska ha lite rundare stenar tror jag.. är inte säker än.

Kommentar

• Areey
                    • December 2006
                    • 36

men då blir ju bakgrunden i negativ form?? eller har jag fel? =S

Kommentar

• Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

jepp... så aningen får man leta upp en inbuktande klippa eller göra en form av den första avgjutningen... jag hade kört på alternativ 1 eftersom det finns ganska gott om sten att gjuta av...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

http://saltvattenvandal.blogspot.com/

Kommentar

• Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

Ursprungligen postat av Areey
                        men då blir ju bakgrunden i negativ form?? eller har jag fel? =S
                        Nej, jag gjöt inte av, jag byggde upp min bakgrund ovanpå hällen och roten. Alltså framsidan upp.

Kommentar

Arbetssätt...