Du behöver 1-2 säckar, lite beroende på hur tjockt lager du vill ha i botten. Du kan lugnt köpa två redan från början. Jag rekommenderar att du har i vatten i akvariet först, och häller i blästersanden efteråt. Jag hade inga bekymmer med disighet eller luft fångad nere i sanden när jag gjorde på det viset (på sikt kan det fortfarande bildas gas nere i sanden, men det har man Malaysia-snäckor för att bekämpa)
Mycket nöje.
B!
vi använder oxå biltemas blästersand... har använt den länge till både akvarium och terrarium... fördelen med den är att den är dammfri och helt ren... finns i 2 olika kornstorlekar 0,10,7 mm & 0,21 mm och den kostar 49:-/25kg
Vill bara varna alla som använder sandblästersand och råda den finkorniga...Satt det i mitt 720L och sen hade jag en pump(1000L) som jag riktade från bakkant till framkant och den lutade lite neråt,det blev som en sandbläster den blästrade bort allt silicon i ena hörnet och sen gick det fort på ca 30min hade det runnit ut runt 150L på golvet...
Blästersand finns även på Jula i 25kg säckar (Brogård 0,2-0,7 mm)
Ett tips är att inte köra pumpen förän sanden lagt sig ordentligt.
jag gjorde misstaget att fylla på lite extrasand i mitt Juvelkar med pumpen igång och den sög in sand och det blev tvärstopp ett antal gånger innan jag fått ur all sand ur filterbehållaren.
Men i övrigt funkar den bra, ren och fin.
det blir nog svindyrt...
kollade på postens prislista nu och det tyngsta man får skicka där är 20kg och det skulle kosta 260:- så det blir nog billigare om du åker till biltema och köper det då...
jag bor i blekinge så vi har ganska så långt till biltema jag kollade vart närmaste biltema varuhus låg och det var kristianstad och dit har vi 10 mil men ska se om pappa kan beställa det genom företaget
jag ha ett 400l kar med blästersand, blandadei lite grusoch småsten i oxå,, otroligt snyggt blev det,, ser mycke mer "riktigt" utom man gör det istället för att bara ha sanden.. en 25kg säck räckteoch blev överför min del.
Kommentar