Nytt grus och akvarium - tvätta det före??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • humtydumty
    • November 2006
    • 7

Nytt grus och akvarium - tvätta det före??

Hejhej!!
    Jag ahr köpt ett akvarium och grus. Ska man tvätta gruset före man stoppar det i akvariet och fyller dte med vatten?

Svar så fort som möjligt, ska sätta gruset och växterna idag!
    Mvh Lisa!!
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

Mitt råd är: Både ja och nej.
    Själv gör jag det alltid, och huvudpoängen för egen del är att jag vill bli av med eventuella sjukdomsalstrare, bakterier jag inte har kontroll över eller något så enkelt som irriterande stendamm som tar tid innan det lägger sig på botten.

Jag har dock sett motsatta rekommendationer då man vill exempelvis behålla vissa biprodukter du kan få med "på köpet". Är det precis nyligen använt grus kan det finnas sniglar du vill få "snabbstart av", det kan finnas mineraler som tar tid att utsöndras och annat.

Personligen tror jag att det mest är en estetisk fråga - har du gammal trist algbeläggning på gruset du vill få bort, tvätta det. Eller om det är för mycket stendamm som sagt.
    Likaså om det stått någonstans där det kan förorenats, och definitift om du hämtat själv i naturen. Då har du ingen aning om vad gruset för med sig för elaka bakterier eller andra eventuellt skadliga ämnen - då rekommenderar jag t om att du kokar det före användning i ett akvarium.

Kommentar

• chriffan
      • November 2006
      • 85

tvätta gruset innan blir extremt smutsigt i vattnet annars och man kan få vänta i någon vecka mer innan man släpper i fiskarna /chriffan 100l akvarium

Kommentar

• Redbullen
        • April 2005
        • 1129

Ursprungligen postat av figge4
        Mitt råd är: Både ja och nej.
        Själv gör jag det alltid, och huvudpoängen för egen del är att jag vill bli av med eventuella sjukdomsalstrare, bakterier jag inte har kontroll över eller något så enkelt som irriterande stendamm som tar tid innan det lägger sig på botten.

Jag har dock sett motsatta rekommendationer då man vill exempelvis behålla vissa biprodukter du kan få med "på köpet". Är det precis nyligen använt grus kan det finnas sniglar du vill få "snabbstart av", det kan finnas mineraler som tar tid att utsöndras och annat.

Personligen tror jag att det mest är en estetisk fråga - har du gammal trist algbeläggning på gruset du vill få bort, tvätta det. Eller om det är för mycket stendamm som sagt.
        Likaså om det stått någonstans där det kan förorenats, och definitift om du hämtat själv i naturen. Då har du ingen aning om vad gruset för med sig för elaka bakterier eller andra eventuellt skadliga ämnen - då rekommenderar jag t om att du kokar det före användning i ett akvarium.
        var det inte nyköpt grus personen frågade om ??

Kommentar

• LinneaHYLK
          • October 2006
          • 206

Ursprungligen postat av Redbullen
          var det inte nyköpt grus personen frågade om ??
          Köpt grus kan vara begagnat grus?

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Enda anledningen enl. mig att tvätta nytt grus skulle vara för att det ska grumla vattnet mindre.
            Detta är en rent estetisk fråga för dom första dagarna.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• solbacka
              • January 2004
              • 3952

Jag tvättar alltid nytt grus. När jag fick med grus (engelsk sjösten) när jag köpte ett akvarie så tvättade jag det inte för jag var tvingad att få dit de fiskar jag fick med fort. Akvariet var igång när jag köpte det.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

Kommentar

• Redbullen
                • April 2005
                • 1129

Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                Köpt grus kan vara begagnat grus?
                Tänkte mest på vaf tråden heter "Nytt grus och akvarium - tvätta det före??"

//Peter

Kommentar

• humtydumty
                  • November 2006
                  • 7

Tack för alla svar!!

Det var köpt grus från djuraffären. Jag tvättade det i badkaret, skjölde det typ 3 gånger med mellanrum. Det vart ändå lite dammigt i akvariumet, men inte så mycket som det hade blivit om jag itne tvättat det Men nu ser det bra ut

Kommentar

Arbetssätt...