Rötter/grenar från naturen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Rötter/grenar från naturen

Nu har jag varit och letat rötter/grenar i Vättlefjäll. Hittade en död björkrot plus lite torra björkgrenar som jag tyckte såg ok ut.

Nu har jag spolat rent allting, men jag har märkt att delar av barken är väldigt mjuka och lossnar lätt.

Eftersom jag har läst om rötter som har blivit dåliga och förgiftat vattnet undrar jag om det kan vara nån fara.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Man kan ställa sig frågan hur funkar det i naturen när grenarna ramlar ner i vattendrag eller i floder,bäckar i vilket land som helst dör fisken då?Jag hade tagit något annat som har legat där längre i vattnet det har det inte gjort om det lossnar från roten i alla fall.Men jag tror att det inte är farligt ett dugg för fisken tvärtom bara nyttigare för växterna tex ,mer naturligare för fisken.Men det är stor skillnad med tillflöde(Bäck-Flod) och ett akvarium.Mitt nästa projekt ska jag bara använda mig av vad jag hittar i naturen.
    Senast redigerad av Patrik Steen; 21 November 2006, 19:04.
    Mvh.Patrik

Kommentar

• yllekanin
      • December 2006
      • 177

Kan man verkligen plocka rötter och grenar i naturen och sedan använda dom i ens kar? Kommer inte dom ruttna bort?
      Iof så bryts väl allt trä ner, men vilket är det optimala svenska träslaget för att ha i ett SA kar?

Med optimalt menar jag absolut inte tall/fura bara för att det håller länge, utan mest vilket träslag som utan att vara giftigt håller länge, och ser sydamerikanskt ut (hahah) ?
      Mvh Michael

Kommentar

• Pechvogel
        • October 2005
        • 378

Ursprungligen postat av batski
        Nu har jag varit och letat rötter/grenar i Vättlefjäll. Hittade en död björkrot plus lite torra björkgrenar som jag tyckte såg ok ut.

Nu har jag spolat rent allting, men jag har märkt att delar av barken är väldigt mjuka och lossnar lätt.

Eftersom jag har läst om rötter som har blivit dåliga och förgiftat vattnet undrar jag om det kan vara nån fara.
        Jag har använt mycket grenar, löv och stenar från skogen och det har fungerat väldigt bra. Har dessutom noterat att alla malar och räkor älskar att picka i sig "grejer" från grenar och löv.
        Självklart måste man hålla koll på saker man stoppar i akvariet och vara uppmärksam på om fiskarna börjar andas snabbt eller så. Men det gäller ju allting, växter som dör, andra fiskar/djur som dör som också kan skada vattenkvalité. tror inte du ska oroa dig så mycket för det. ett välingånget akvarium "tål" en hel del
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

ZOON

Kommentar

• heeke
          • April 2003
          • 5033

Ursprungligen postat av yllekanin
          Kan man verkligen plocka rötter och grenar i naturen och sedan använda dom i ens kar? Kommer inte dom ruttna bort?
          Iof så bryts väl allt trä ner, men vilket är det optimala svenska träslaget för att ha i ett SA kar?

Med optimalt menar jag absolut inte tall/fura bara för att det håller länge, utan mest vilket träslag som utan att vara giftigt håller länge, och ser sydamerikanskt ut (hahah) ?
          Ju hårdare träslag ju längre håller det under vatten, så ek måste väl vara ett "bra" svenskt träslag rimligtvis.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• MattiasL
            • September 2006
            • 1479

Ek, bok, björk

Ek, bok, björk och urlakad drivved är nog bra,
            Men man ska INTE ta barrträ pga alla ämnen och starka kådor det innehåller!
            Man lagrar ju vin på ekfat! Kanske akvarievattnet blir drickbart efter en sådan kur?

Jag ska pluppa in några riktigt fina gråa drivvedsbitar som jag plockat, i nästa akvarium!
            Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Amatören gissar igen...

... men är det inte så att man måste vara säker på att träet har torkat/dött ordentligt... Kan väl vara lite svårt att ha koll på om man hittar en fin rot i skogen... Det är ju skillnad på småkottar och löv... där är det lätt att de att de har torkat ordentligt...
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• yllekanin
                • December 2006
                • 177

Mna kan borra försiktigt i det, och sedan kolla på spånet om det ser färskt ut

Nu vill jag ju ha i stora saker i mitt kar, det skall typ se ut som en SA flod, eller en flodbassäng.
                Mvh Michael

Kommentar

• Richard.R
                  • December 2006
                  • 1872

jag hittade en fin tjock stock på 140 cm och tänkte ha den i karet men den är halvfärsk, kan jag ha i den i karet eller ska jag skippa det?
                  396L SA biotop
                  128L SA biotop
                  54L SA biotop
                  54L SA biotop

Kommentar

• Richard.R
                    • December 2006
                    • 1872

har legat i vatten och is i minst ett halvt år
                    396L SA biotop
                    128L SA biotop
                    54L SA biotop
                    54L SA biotop

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

folk verkar vara beredda att stoppa vad som helst i sina kar en rot som stoppas i akvariumet ska komma från ett träd där rötter vuxit under vatten!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ok, kan du förklara varför?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• mayday
                          • November 2005
                          • 2085

Ek inehåller massa galvsyra så kanske inte så lämpligt med för färsl o för mycke
                          men allt går nog i lagom dos

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• cillan
                            • February 2007
                            • 562

Ursprungligen postat av mayday
                            Ek inehåller massa galvsyra så kanske inte så lämpligt med för färsl o för mycke
                            men allt går nog i lagom dos

Har du något bra föslag på träslag då?

Måste rötterna ha växt i vatten?

Kommentar

• Xul
                              • January 2007
                              • 709

Bok och Al skulle jag inte vara alltför rädd för

Men oansätt vad du stoppar i, Stoppar du i väldigt mycket (nu menar jag kanske 30-40 kg i ett 180 L eller så fast egentligen är ytan mer viktig än volymen (vikten på) grejerna) så blir dina delvattenbyten varje vecka en livsnödvändighet vilket kanske inte var tanken.

Kommentar

Arbetssätt...