Bastusten!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

Bastusten!?

Var på Bauhaus här om dagen och gick av en slump förbi en hel pall med kartonger med sten i. "Sauna-stone". kostade 139:- för 25Kg.

Vad tror ni? kan det vara något att ha i akvarium?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

Jag gjorde en snabb googling på bastusten och fick upp en hel massa olika stensorter som kan användas som bastusten, så du måste nog kolla upp vilken sorts sten det var i förpackningarna innan det går att svara på frågan.

Kommentar

• joda
      • November 2006
      • 95

jag har oxå funderat på det med bastusten och har kollat upp lite och en sort som bl.a används är "diabas"

kan man använda den till ett malawi kar tro ?

//jonatan
      http://www.jonatan-linda.se/

Kommentar

• HazelCR

Ursprungligen postat av Azeah
        Var på Bauhaus här om dagen och gick av en slump förbi en hel pall med kartonger med sten i. "Sauna-stone". kostade 139:- för 25Kg.

Vad tror ni? kan det vara något att ha i akvarium?
        Jag fick några bastustenar(K-Rauta) över från mitt bastubygge förra året. Jag testade med dem i ett kar. Sedan köpte jag en låda till med sten.
        Mina är lite mörkare med inslag av vitt, svartvit-merlerade.
        Mina stenar fungerar iaf tillsammans med både malawi och tanganyika.

Vulkanit är det nog som jag har.

Å läser man lite mer om Vulkanit så blir man jku tveksam om det är bra att stoppa i karen.
        "Vulkanit är ett sammanfattande namn för alla vulkaniska produkter såväl lavor som tuffer (arkprodukter från vulkanutbrott)."
        Senast redigerad av Gäst; 20 December 2006, 11:59.

Kommentar

• joda
          • November 2006
          • 95

jag tycker att den stenen jag pratar om "diabas" ser precis ut som den du visade på länken... men det är tydligen inte samma ändå...

den infon jag hittat ang diabas säger att den inte släpper ut några ämnen alls och att den är basiskt... så det är nog skitbra med den stenen får vi hoppas...

...och funkar vulkanit med dina malawi så borde ju diabas funka minst lika bra...

//jonatan

Kommentar

• nilbrink
            • November 2006
            • 180

Knanma få ETT svar? KAN MAN HA BASTUSTEN I ETT AKVARIUM?! :P
            50l+ 60l+ 375l
            Mvh Robban

Kommentar

• joda
              • November 2006
              • 95

tjena...

som "mamma_och_simon" skrev här ovanför så finns det flera olika stensorter som andvänds som bastusten så ta redan på vad det är för sort först så blir det lättar att svara på den frågan...

själv så har jag tagit hem bastusten som är diabas och den kan man använda...
              sen skrev ju "HazelCR" att han har en annan sort som heter vulkanit och den verkar ju oxå funka eftersom han använder det utan att hans fiskar verkar må dåligt...
              sen vet jag inte några andra sorter som används som bastusten men det finns säkert fler än dom två så kolla upp det först så du vet vad det är är stensort du släpar hem så det inte är nått oanvändbart...
              det är ju ganska så tungt så man bär ju gärna inte i onödan...

//jonatan

Kommentar

• *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

Ursprungligen postat av nilbrink
                Knanma få ETT svar? KAN MAN HA BASTUSTEN I ETT AKVARIUM?! :P
                Eh.... läser du inläggen ovan så inser du att det inte finns någon stensort som heter "bastusten" utan att det handlar om olika sorters stenar beroende på fabrikat och leverantör. Du måste börja med att ta reda på om just din "bastusten" är gjord av diabas, vulkanit, granit etc.

Det är alltså inte svaren det är fel på, utan frågan....

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                  Det är alltså inte svaren det är fel på, utan frågan....

Så som frågan stäldes andra gången, har du fel. Det ÄR fel på svaren. Självklart kan du ha vilken sten som helst i akvariet. Frågan som bör ställas efteråt är dock "bör man?".

Du bör kolla upp vilken sorts sten det rör sig om, jag har sett täljsten, granitsten, faxe kalksten, och en hel hög andra stentyper säljas som "bastusten", så utan mer information kommer du inte få veta ett skit.
                  B!

Kommentar

Arbetssätt...